dc.description.abstract | Dark Souls er et videospill som skiller seg fra måten de fleste moderne videospill er bygget opp. Lyd og musikk er en viktig del av dette, og i denne oppgava har vi sett på hvordan lyd og musikk brukes i videospillet. Målet var å finne ut hva lyd og musikk har å si for spillopplevelsen. Dette har vi kommet fram til ved analyse av lyden, og analyse av et utvalg av musikkstykker. For å peke på hvordan lydbruken i Dark Souls skiller seg ut, har vi i tillegg sammenligna det med lydbruken andre videospill. Analysen er basert på Jørgensens analytiske modeller for lyd i videospill, samt Collins' forskning på dynamisk og ikke-dynamisk lyd. For den musikalske analysen ble et utvalg av musikkstykker transskribert. Disse ble gjennomgått i oppgava, og musikken ble relatert til situasjonen den oppsto i. Som et resultat av analysen ser vi at musikken og lyden spiller en stor rolle for spillopplevelsen. Vi ser at musikken i stor grad er med på å understreke det narrative utgangspunktet i videospillet. Det at det brukes lite musikk i spillet, bidrar også til en ekstra sterk effekt i de situasjonene det forekommer musikk. Lydene kan hjelpe spilleren med å mestre spillet, men det at musikk ikke brukes for å informere spilleren om hendelser i videospillet, gjør at spilleren må innta en veldig aktiv lytterolle. | nb_NO |