• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdom og IKT i dvalemodus - En studie av ungdom, IKT og energipolitiske aktører i et klimaperspektiv

Monsen, Fredrik Danker
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave Monsen.pdf (565.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/281079
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [498]
Sammendrag
Verden står i dag overfor en enorm utfordring. Det er ønsket å senke utslippene av klimagasser for å minske effekten av globaloppvarming. Energieffektivisering av IKT-apparater er et sentralt ledd i EU sitt mål om å redusere energibruken vår. Samtidig har IKT blitt en sentral del av hverdagen for de aller fleste. Eksisterende infrastrukturer blir i økende grad overført til IKT-apparater, og det dukker stadig opp nye IKT-apparater som skal forbedre livene våre på en eller annen måte. Derfor forsøker en rekke energipolitiske organer å kartlegge energibruken vår i et forsøk på å danne et bilde av vårt fremtidige energikonsum og i et ledd for å redusere energibruken vår.

Det er i dette bildet det ser ut til å mangle noen viktige brikker. Ungdommer er de hyppigste IKT-brukerne samtidig som de er fremtidens energiforbrukere. Blir disse brukerne lagt merke til av de energipolitiske aktørene og på hvilken måte forsøker de å forstå ungdommen sin IKT-bruk?

Knut Holtan Sørensen (2006) har vært sentral i å utvikle en variant av domestiseringsteori som blir kalt Trondheimsmodellen. Domestiseringsteori kan være et analytisk verktøy som belyser ungdom sin IKT-bruk i et annet perspektiv enn hva som er vanlig innen energipolitiske rapporter.

Nøkkelen til å forstå fremtidens energiforbruk og til å komme med effektive energieffektiviseringstiltak er å forstå ungdommene sin bruk av IKT-apparater. Denne oppgaven er et bidrag til å se ungdommenes rolle knyttet til IKT-bruk og utfordringene vi står overfor. I hvilken grad har ungdom en rolle i sentrale internasjonale og nasjonale rapporter om IKT og energibruk? Teknologier lages av, og brukes av, mennesker. Derfor er det viktig å ta hensyn til de sluttbrukerne som faktisk bruker teknologiene. Oppgaven vil forsøke å belyse følgende; Hvordan forstår ungdom egen bruk av IKT og denne brukens relevans for energi og klimaspørsmål, og hvordan forstår sentrale policyaktører sammenhengen mellom ungdoms IKT bruk og energi og klimaspørsmål?
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit