Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlungseth, Nora Johanne
dc.contributor.advisorVildåsen, Sigurd Sagen
dc.contributor.authorIrgens, Mathias
dc.date.accessioned2021-10-13T17:28:08Z
dc.date.available2021-10-13T17:28:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78072291:21005948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2799894
dc.description.abstractKonseptet om en sirkulær økonomi har i de senere år opplevd økt oppmerksomhet og interesse som et resultat av verdens økende bærekraftsutfordringer. En sirkulær økonomi er allment anerkjent som en bærekraftig erstatning for den lineære økonomien, som gjennom flere tiår har bidratt til uutholdelige produksjons- og forbruksmønstre. Sett fra et forretningsperspektiv er det stadig flere bedrifter som ser konseptets potensielle fordeler, og som derfor velger å innovere i retning sirkulære forretningsmodeller og sirkulære verdikjeder. Samtidig er det, til tross de potensielle fordelene, en rekke barrierer og fallgruver for selskaper som ønsker å implementere sirkulære løsninger som en del av verdikjeden. Denne oppgaven ønsker å adressere dette usikre forretningsmiljøet ved å se nærmere på en spesifikk sengeprodusents overgang mot en sirkulær forretningsmodell. En deduktiv fremgangsmåte ble benyttet for danne et rammeverk av eksisterende drivere og barrierer fra litteraturen. Dette rammeverket ble så brukt for å evaluere det spesifikke prosjektet i denne oppgaven. Denne evalueringen ble gjort ved hjelp av flere metoder: En kvantitativ spørreundersøkelse ble brukt til å identifisere prosjektdeltakernes syn på drivere og barrierer i deres prosjekt. Deretter ble gjennomført ni kvalitative intervjuer for å få et dypere innblikk i svarene fra spørreundersøkelsen, samt for å identifisere prosjektets suksessfaktorer. I tillegg ble det gjennomført strukturerte observasjoner gjennom hele prosjektperioden for å tilegne en bredere forståelse av prosjektet i sin helhet. Sammen bidro disse forskningsmetodene til å legge grunnlaget for å kunne svare på forskningsspørsmålet i denne oppgaven: Hvordan kan en produksjonsbedrift i en etablert verdikjede gå fra en lineær til en sirkulær forretningsmodell? Resultatene viser et pressende behov for politiske insentiver som støtter bedrifter i deres overgang mot sirkulære verdikjeder. Videre er det behov for ytterligere forskning som bidrar til at både politikere og bedriftsledere sitter på den riktige kunnskapen for å se konseptets potensielle fordeler. I lys av dette usikre sirkulære forretningsmiljøet, legger denne oppgaven frem fire faktorer som det argumenteres for at må være på plass for at en produksjonsbedrift i en etablert verdikjede skal kunne gå fra en lineær til en sirkulær forretningsmodell. Denne oppgaven bidrar dermed til det økende (men fortsatt nye) forskningsfeltet knyttet til sirkulær økonomi, ved å gi akademikere og industrielle beslutningstakere et innblikk i en enkelt vareprodusents overgang mot en sirkulær forretningsmodell.
dc.description.abstractIn recent years, the concept of a Circular Economy (CE) has experienced increased attention and interest due to the world’s growing sustainability challenges. The concept is widely recognized as a sustainable replacement to the linear economy, which has contributed to unbearable production and consumption patterns for decades. From a business perspective, a growing amount of companies are seeing the potential benefits of the concept and are therefore choosing to innovate towards Circular Business Models (CBM). However, despite the potential advantages, there are several barriers and pitfalls for firms wishing to implement circular solutions to their value chains. This thesis aims to address this uncertain business environment by studying a specific bed manufacturer’s transition towards a CBM. A deductive approach was employed to create a framework of drivers and barriers from the literature, which was subsequently used to evaluate this specific case. First, a quantitative survey was distributed to gain insight into the project participants’ views on the various drivers and barriers in their project. Next, nine qualitative interviews were conducted to gain a deeper understanding of the survey responses and to detect the project’s enablers and success factors. In addition, structured observations were carried out throughout the project period to acquire a greater understanding and insight into the project. Together, these research methods created the foundation for answering the research question of this thesis: How can a manufacturer in an established value chain transition its linear business model into a circular business model? The results show an urgent need for political incentives to support the CE transition as a whole. Moreover, there is a need for additional research that provides both politicians and company managers with the correct knowledge and experience in order to see the potential benefits of the concept. In light of this uncertain CE business environment, this thesis highlights four key elements that must be present for a manufacturer in an established value chain to successfully transition towards a CBM. As a result, this thesis contributes to the developing (but underserved) CE research field by providing academics and industrialists with insight into a single manufacturer’s move to a circular business model.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCircular Business Models in the Manufacturing Industry - a Mixed Method Approach
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel