Entrepreneurial Well-Being: Exploring the Interplay Between Student Entrepreneurs’ Well-Being and Their Entrepreneurial Activity.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2799864Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Entreprenørskap kan av natur være en kilde til livskvalitet. Entreprenører som finner denne kilden kan få energi til å løse de uungåelige utfordringer entreprenørskap medbringer; og dermed bli en kraft for en positiv endring i samfunnet. For enkelte individer begynner deres entreprenørielle reise ved å studere entreprenørskap. Denne oppgaven undersøker studententreprenører ved NTNUs Entreprenørskole og benytter en utforskende og proposisjonsbasert stil. Basert på data innsamlet ved hjelp av «the experience sampling method», fremmer avhandlingen dagens forståelse av samspillet mellom studententreprenørers’ livskvalitet og deres entreprenørielle aktivitet. Det mangfoldige begrepet livskvalitet er dekonstruert i tre elementer: engasjement, mening og optimisme. Engasjement og mening inngår i den eudaimoniske livskvalitetstradisjonen, og er særlig vektlagt i oppgaven. Med bruk av en hierarkisk regresjonsanalyse, viser funn at engasjement er den dominerende prediktoren for om studententreprenører forventer å jobbe i samme oppstarten om et år. Avhandlingen bidrar videre til entreprenørskapsfeltet gjennom tre proposisjoner. Først presenteres en mal for studententreprenører som ønsker et rammeverk for hvordan å velge oppstartsbedrift. Videre oppfordrer forfatteren utviklingen av konseptet entreprenøriell optimisme for å skape mer enighet i det fragmenterte forskningsfeltet, omtalt som entreprenøriell livskvalitet. Til sist belyses det at «the experience sampling method» kan være en lovende metode for prosessorientert forskning – og dermed fremme det stadig økende forskningfeltet entreprenøriell livskvaltet. Entrepreneurship, by nature, can be a source of well-being. Entrepreneurs who do find this source can get energized to persist in improbable tasks and become a force for a positive change in society. For some individuals, their entrepreneurial journey begins with attending a venture creation program. This thesis investigates student entrepreneurs in the venture creation program “NTNU School of Entrepreneurship,” with an explorative and proposition-based approach. Based on the experience sampling method, the thesis explores the interplay between student entrepreneurs’ well-being and their entrepreneurial journey. The multidimensional construct of well-being is deconstructed into three elements: engagement, meaning, and optimism, with a focus on engagement and meaning, representing the eudaimonic well-being approach. Using a hierarchical multiple regression on the collected data, findings show that of these three elements, engagement is the dominant predictor if student entrepreneurs anticipate continuing in their startup one year from now. Additionally, this thesis contributes to the field of entrepreneurship with three propositions. Firstly, a template for student entrepreneurs is proposed, aiming to make the difficult process of choosing a startup simpler. Then, the author encourages the development of the context-specific construct of entrepreneurial optimism to create more common ground in the fragmented field, outlined as entrepreneurial well-being. Finally, a discussion highlight that the experience sampling method might be a beneficial method for process-oriented research – advancing the growing field of entrepreneurial well-being.