• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

State of Charge Estimation of Lithium-ion Batteries by Neural Networks

Brekke Espedal, Ingvild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80191885:24440357.pdf (24.50Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2789450
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [4511]
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å estimere ladetilstanden til litium-ionbatterier i elektriske

biler. Ved bruk av nevrale nettverk undersøkes maskinlæringsteknikker og inputvariabler for å

øke nøyaktigheten på estimert ladetilstand. Dette målet grunner i et underliggende krav for å

administrere energisystemet til elektriske kjøretøy i sanntid. Fagområdets hovedutfordring er at

ladetilstanden ikke kan måles direkte. Videre er estimering av ladetilstanden et ulineært problem

som avhenger av flere variabler som omgivelsestemperatur, spenning, trukket strøm, aldring og

cellekjemi. Maskinlæring kan være et kraftig verktøy for å transformere inputvariabler til outputvariabler

ved komplekse problemstillinger og kan brukes til å forbedre estimeringen av ladetilstanden til

litiumionbatterier.

Denne rapporten er en kritisk analyse av tidligere arbeid hvor maskinlæring har blitt brukt

til å transformere fysiske batterivariabler til batteriets ladetilstand. I tillegg er forovermatede

nevrale nettverk konstruert for å undersøke forskjellige teknikker og inngangsfunksjoner for å

forbedre estimeringsnøyaktigheten. Resultatene indikerer at nevrale nettverkstilnærminger kan

være tilstrekkelig for å estimere ladetilstand med en kvadratisk gjennomsnittlig feil på rundt en

prosent. Et viktig funn er at estimeringsfeilen for ladetilstand ble lavere ved å bruke akkumulert

varme fra batteriet som en ekstra inputvariabel i tillegg til de klassiske inputvariablene spenning,

strøm og batteritemperatur. Med den nye variabelen ble den største feilen redusert med 27% fra

referansemodellen. Den maksimale feilen var imidlertid 6% ladetilstand, som er for høyt for en elbil. Feilen må

reduseres for at det forovermatede nevrale netverket skal kunne brukes i praksis. Den overordnede

konklusjonen er at nevrale nettverk har potensiale til å bli brukt til å estimere ladetilstanden til

elektriske kjøretøy. Imidlertid kreves det videre arbeid for å koble sammen elektriske, termiske

og mekaniske egenskaper for å sikre et robust estimat for ladetilstanden under ulike fohold.
 
By using neural networks, this thesis examines machine learning techniques and input features

to increase the accuracy of State of Charge (SoC) estimation of lithium-ion batteries of electric

vehicles. The aim to estimate the SoC with high accuracy is an underlying requirement to manage

the energy system of electrical vehicles in real-time. The main challenge in this field is that the

SoC cannot be measured directly. Furthermore, estimating the SoC is a nonlinear problem dependent

on numerous variables including ambient temperature, heat generation, voltage, current

drawn, aging, and cell chemistry. Machine learning can be a powerful tool to map input variables

onto output variable(s) for complex problems and can be used to improve the SoC estimation in

lithium-ion batteries.

This thesis contains a critical survey of previous work that utilizes machine learning to map

physical battery variables into the SoC. In addition, neural networks have been constructed

to research different techniques and input features to improve estimation accuracy. The results

indicate that neural network approaches can be adequate when estimating the SoC, where the

root mean squared error is around one percent. An important finding of this thesis is the effect

of using the accumulated heat from the battery as an additional input feature in addition to the

classical input features voltage, current, and battery temperature. With this new feature, the

error was reduced by 27% from the benchmark case. However, the maximum obtained error was

6% SoC which is inconvenient in an electric car. This has to be reduced for the model to be used

in a real-world application. The overall conclusion is that neural networks have the potential to

be used as the SoC estimator in electrical vehicles. However, further work to couple electrical,

thermal, and mechanical properties are required to ensure their robustness.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit