Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWidding, Øystein
dc.contributor.authorSahinagic, Sabina
dc.date.accessioned2021-10-08T17:19:27Z
dc.date.available2021-10-08T17:19:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85352649:85365369
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788802
dc.description.abstractGlobalisering har åpnet opp for mange muligheter, ved å gi raskere tilgang til informasjon og kunnskap, slik at landegrenser blir visket ut. Med økt tilgang til informasjon er selskaper som små og mellomstore bedrifter (SMB) fortsatt nølende med å skalere og internasjonalisere seg på grunn av manglende erfaring. Mange studier som er gjennomført dekker internasjonaliseringsstrategier, men fokuserer imidlertid ikke på viktigheten av en grunnleggende kunnskapsbase i SMB for internasjonalisering formål. Litteraturfeltet som omhandler rammeverk for internasjonalisering og entreprenøriell læring er meget godt undersøkte litteraturfelt som frittstående felt, men svært få forskere har koblet viktigheten av entreprenøriell kunnskap og læring til viktigheten av å fremme internasjonalisering i SMB. Denne case studien bruker en induktiv tilnærmingsmåte for å bygge bro som skal dekke gapet og gi innsikt i sammenhengende emner innen begge felt. I casestudiet ble data samlet inn gjennom individuelle intervjuer med fire SMB-sjefer fra fire forskjellige selskaper som er uteksaminert fra NTNUs Entreprenørskole. Entreprenørskapsteori og internasjonalisering teori er kombinert i casestudiet. Selv om de fire utvalgte SMB-ene er i forskjellige bransjer, viser de alle fellestrekk i forhold til informasjon og kunnskapsinnhenting i relasjon til internasjonaliseringsprosessen. Implikasjoner i denne respektive studien gir innsikt i to felt som har blitt koblet sammen og er et supplement til både entreprenørskaps- og internasjonalisering litteraturfeltet, som skal gi tanker om nye måter å se entreprenøriell læring på, som fremmer internasjonalisering i SMB, samt åpner for nye teorier og motivasjoner for videre forskning. Oppgaven fremhever videre at politiske beslutningstakere har makt til å bidra med økonomisk finansiering for å sette i gang og legge til rette for nettverksdannelse og bidra med å skape klynger for å øke SMBs kunnskapsbase, som igjen fremmer internasjonalisering og vekst. Denne oppgaven analyserer fire norske SMB-er. For fremtidige studier kan videre forskning dekke flere geografiske områder og undersøke flere deler av den entreprenørielle læringsprosessen, samt se på en viss fase i internasjonalisering løpet.
dc.description.abstractGlobalization has brough many opportunities, such as fast access to information and knowledge and country borders becoming invisible. With increased access to information, companies such as small medium enterprises are still hesitant to scale and pursue internationalization due to lack of experience. Many studies that have been conducted cover internationalization strategies, but do not however focus on the importance of a fundamental knowledge base in SMEs for internationalization purpose. The field of internationalization framework and entrepreneurial learning are very well researched topic as standalone topics, but very few researchers have connected the importance of entrepreneurial knowledge and learning to the importance of fostering internationalization in SMEs. This case study uses an inductive approach to help bridge the gap and give insight into connected topics in both fields. Data collection was collected through individual case interviews with four SME CEOs from four different companies that have graduated from the NTNU School of Entrepreneurship. Entrepreneurial theory and internationalization theory have been combined for case analysis. Even though the four selected cases are in different industries, they all show common points with relations to information and knowledge acquisition for their internationalization process. Implications in this respective study gives insight into two fields that have been connected and is an addition to both entrepreneurial and internationalization literature field, which gives thoughts to new ways to view the phenomena of entrepreneurial learning fostering internationalization in SMEs, as well as opening up for new theories and motivations for further research. The study further highlights that policy makers are in power to contribute with financial funding to help encourage and facilitate network creation and cluster formation to boost SME knowledge base, which in turn fosters internationalization and growth. This thesis analyses only four Norwegian SMEs. For future studies, further research could cover more geographical areas and examine more parts of the entrepreneurial learning process, as well as decide for a certain phase in the internationalization.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIMPORTANCE OF KNOWLEDGE TO AN ENTREPRENEUR’S INTERNATIONALIZATION PROCESS
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel