Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjefstad, Nina Schiøll
dc.contributor.authorBakke, Hege
dc.date.accessioned2021-10-07T17:25:06Z
dc.date.available2021-10-07T17:25:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77809456:47959577
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788546
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne studien er hvordan sosialarbeidere arbeider for å skape opplevelse av livskvalitet for ungdom i omsorgsinstitusjoner, gjennom teorien om salutogenese av Aaron Atonovsky. Bakgrunn for valg av tema var at forskning viser til at ungdom i barnevernsinstitusjon har lavere livskvalitet sammenlignet med ungdommer i den generelle befolkningen. I tillegg til dette var bakgrunnsargumentet den store andelen som sliter psykisk blant barnevernsbarn. Hensikten har dermed vært å bidra til en økt forståelse om hvordan sosialarbeidere arbeider med å fremme livskvalitet gjennom en salutogen tilnærming. Videre har hensikten vært å se på hvilken rolle teorien om salutogenese har i barnevernsinstitusjoner. Studiens problemstilling er som følger «Hva karakteriserer sosialarbeiderens arbeid med å skape opplevelse av livskvalitet for ungdom i omsorgsinstitusjon?». Denne problemstillingen har blitt undersøkt gjennom dybdeintervjuer med syv sosialarbeidere som arbeider i barnevernsinstitusjon, hvor seks av disse jobber i omsorgsinstitusjoner. Deres perspektiver, meninger og erfaringer har blitt drøftet gjennom teorien om salutogenese. Videre har funnene blitt drøftet gjennom relevant litteratur og forskning. Teorien om salutogense er forståelsen av hva det er som skaper helse, utvikling og fremgang. Teorien består av tre komponenter, definert som begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet. De sentrale funnene i studien er at sosialarbeiderne jobber aktivt med komponentene i teorien. Sosialarbeiderne arbeider for at ungdommene skal forstå situasjonen sin gjennom å kartlegge ungdommenes situasjon og ved å bruke medvirkning. Videre arbeider de med at ungdommene skal håndtere situasjonen sin gjennom å tilpasse hjelpen til den enkelte, og gjennom relasjonsarbeid. For at tilværelsen skal gi mening jobber de for at hverdagen skal ha et innhold, og ved et parallelt fokus på skole og psykisk helse. Funn i studien viser til at salutogenese informere sosialarbeiderens praksis, og mye av teorien ligger i sosialarbeidernes praksis og metoder innenfor barnevernsinstitusjonen allerede.
dc.description.abstractThe subject of this master theses covers how social workers are working to create a sensation of quality of life for youths in childcare institutions, through Aaron Atonovsky’s salutogenic model of health. The choice of subject was due to the fact that research indicates that youths in childcare institutions have a lower quality of life, when compared with youths in the general population. In addition, the underlying argument was the substantial proportion of youths in childcare institutions who struggle mentally. Thus, the intention has been to contribute to an increased understanding of how social workers are working to promote quality of life through the salutogenic model of health. Futhermore, the purpose has been to study the role of the salutogenic model in childcare institutions. This study’s thesis question is as follows “What characterizes a social workers effort to create a sensation of quality of life for youths in childcare institutions?”. The question has been examined through in-depth interviews with seven social workers of childcare institutions, whereas six of these works in welfare institutions. Their perspectives, opinions and experiences have been discussed through the salutogenic model. Futher, the findings have been examined through relevant professional literature and research. The salutogenic model of health is about the understanding of what factors create health, development and progress. The model consists of three main components; comprehensibility, manageability and meaningfulness. The key findings of this study are that social workers are actively working with these three components. Firstly, by mapping the individual’s situation and by using participation, the social workers try to make the individuals comprehend their situation. Secondly, social workers will, through relationship treatment, work for the young people to manage their situation by adapting the help to fit the individual. Thirdly, workers work with everyday life of the individual to have a profound meaning and content, a long with a parallel focus on school and mental health. The findings in the study indicate that the salutogenic model informs the social worker’s practice, and a large proportion of the theory lies in the social worker’s practice and methods within the childcare institution already.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title«Et liv verdt å leve» – salutogenese som metode i barneverninstitusjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel