• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cellekontor eller åpne kontorløsninger - opplever brukerne forskjeller i mulighetene for samarbeid, kunnskapsdeling og konsentrasjon?

Fjellestad, Kjell Ivar
Master thesis
Thumbnail
Åpne
2010_EVU_Masteroppgave_Kjell-Ivar-Fjellestad.pdf (63.00Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278851
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for arkitektur og planlegging [384]
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [256]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på om definerte kontorbrukere

opplever forskjeller i mulighet for samarbeid, kunnskapsdeling og konsentrasjon.

Dette er undersøkt i fire kunnskapsintensive virksomheter i lys av følgende

problemstilling og forskningsspørsmål;

spiller det egentlig noen rolle om man sitter i åpne løsninger eller på sitt

cellekontor når det gjelder faktorer som samarbeid, kunnskapsdeling og

konsentrasjon.

Forskningsspørsmål - er her trivselsforskjeller?

- er her forskjeller i samarbeid?

- er her forskjeller i kunnskaps- og erfaringsdeling?

- er her forskjeller i mulighet for konsentrasjon?

Det er gjennomført casestudier i fire kunnskapsintensive virksomheter, der to har

valgt cellekontor og to åpen løsning. De studerte virksomhetene er to ledende

rådgivende ingeniører i tekniske fag og to foreningsvirksomheter innenfor NHOsystemet.

Jeg har avgrenset meg til å se på den fysiske kontorløsningen og hvordan

denne understøtter (hemmer eller fremmer) det kunnskapsintensive arbeidet som

utføres, vurdert mot problemstilling og forskningsspørsmål.

Ut fra undersøkelsene ser det ut til at det spiller en viss rolle hvilke kontorløsning man

velger. Noen stikkord som karakteriserer forskjellene er ro, avbrytelser, snappe opp

opplysninger, jobbe med tyngre og konfidensielle saker. Undersøkelsene er gjort blant

ca. 200 respondenter og det kan derfor ikke trekkes generelle slutninger ut fra

funnene. Casene er drøftet mot teori og andre undersøkelser. Det er ikke gjort

grundige undersøkelser om hva virksomhetene ønsker å oppnå med kontorløsningene

og hva de legger spesielt vekt på i det de gjør.

Jeg fattet interesse for temaet gjennom interessante forelesninger ved NTNU og

gjennom mitt arbeid som eiendomssjef i et eiendomsselskap. Problemstillingen og

forskningsspørsmålene berører de fleste kontorbrukere, i alle fall i kunnskapsintensive

bedrifter der aktiva er medarbeiderne. Det er gjort mye forskning innenfor feltet

kontorløsninger og det er god tilgang på teori og undersøkelser.

I teorikapittelet framheves det bl.a. at hovedfunksjonen til en kontorbygning er å

skape rom for å bringe folk sammen og gi mening. Den må også være en plass for

produksjon og kunnskapsdeling. Kontorløsningen må gi læring og rom for

kommunikasjon, konsentrasjon og konfidensialitet. De teoretiske og praktiske kildene

gir ikke klare svar på hvilke løsning som er best. Dette vil variere fra virksomhet til

virksomhet, og det er mange faktorer innen disse som vil være avgjørende for hva

man bør velge. Det kan også være at behovene og ”riktig” løsning vil variere eller

endre seg over tid. Valgene vil og bør også være avhengig av hva man vil oppnå og

hva man gjør i den kunnskapsintensive virksomheten.

For å få kvantitative svar er det brukt en elektronisk spørreundersøkelse og for

kvalitativt å utfylle denne er det gjennomført intervjuer i virksomhetene. Den

kvantitative og kvalitative undersøkelsen er så drøftet sammen med informasjon fra

nettsider og tegninger samt fra uformelle samtaler med ledere.

Hva fant jeg ut av undersøkelsene i de fire casene?

Når det gjelder trivsel så er det varierende grad av involvering og informasjon til de

ansatte om virksomhetens valg av kontorløsning. De fleste respondentene framholder

at de trives godt og har et godt arbeidsmiljø i sine kontorer. Spørreundersøkelsene

avdekker at det er flere i åpen løsning som ønsker annen kontorløsning og de må ofte

forlate sin kontorplass for å få ro. Undersøkelsene viser at de som sitter i cellekontor

føler at kontorlokalene understøtter egen produktivitet/effektivitet best.

Når det gjelder samarbeid med kolleger så understøtter kontortypene dette

forholdsvis likt hos mine respondenter. Det gjelder også det å ha uformell kontakt

med kollegaer. Respondentene i åpne landskaper klarer lettere å holde seg orientert

om hva som skjer rundt seg. Disse løsningene gir ikke god understøttelse til å jobbe

med konfidensielle saker. Det er også mer irritasjon over kollegaers uformelle prat i

åpne løsninger og det er litt krevende å stenge seg ute fra avbrytelser.

Det er forskjeller i svarene (fra spørreundersøkelsene) når det gjelder å føle seg

produktiv (egen produktivitet i henhold til de fleste intervjuobjektene) grunnet

henvendelser fra kollegaer, her er åpne løsninger dårligst. Spørreundersøkelsene sier

videre at det er lettere med uformelle møter i de åpne løsninger, intervjusvarene er

mer nyansert og bekrefter ikke dette fullt ut. Formelle møter foregår stort sett alltid i

møterom eller tilsvarende i begge kontorløsninger.

Når det gjelder kunnskaps- og erfaringsdeling viser undersøkelsene at begge

løsninger understøtter det å ta kontakt med kollegaer for å få svar på enkle spørsmål.

Når det gjelder å ta kontakt i tyngre saker er cellekontorene best. Det er lettere å

snappe opp relevante jobbopplysninger for de som sitter i åpne løsninger.

Alle intervjuobjekter sier at det er viktig å levere faglig kvalitet. I henhold til

respondentene i spørreundersøkelsen er cellekontorene bedre når det gjelder dette

tema enn de åpne løsninger. Svarene sier videre at løsningene er forholdsvis like når

det gjelder å lære av, få kunnskap fra samt å spørre kollegaer til råds. Det samme

gjelder for uformelle/kjappe møter og jobbsamtaler. Det er litt varierende svar mellom

casene når det gjelder kontorets understøttelse av opplæring av nyansatte, dette blir

forholdsvis likt, samlet sett. Respondentene i cellekontorer mener lokalene

understøtter formelle og planlagte møter best.

Når det gjelder konsentrasjon er det en del forskjeller. Respondentene som sitter i

åpne løsninger mener det er mer støy her enn de som sitter i cellekontor. De er tidvis

forstyrret av kollegaers telefonsamtaler eller diskusjoner. De som sitter i åpne

løsninger er mer avbrutt i arbeidet og respondentene her føler i større grad at de blir

stresset av løsningen.

Cellekontorene legger best til rette for individuelt arbeid som krever skjerming og ro.

Svarene er ujevne når det gjelder individuelt arbeid som ikke krever skjerming og ro,

det kan ikke sies hvilke løsning som er best ut fra casene.

Ut fra de fire casestudiene kan jeg ikke på noen måte generalisere. Brukerne opplever

noen forskjeller i trivsel, samarbeid, kunnskapsdeling og konsentrasjon. Jeg har bedt

respondentene ha fokus på at undersøkelsen handler om hvordan lokalenes

beskaffenhet fremmer eller hemmer det arbeidet skal utføres. Undersøkelsene gir som

svar at det er forskjeller blant annet når det gjelder det å få ro, i avbrytelser, det å

jobbe med konfidensielle og tyngre saker, snappe opp opplysninger og det å levere

faglig kvalitet. Svarene er ikke vurdert opp mot hva virksomhetene ønsker å oppnå

med kontorlokalene eller direkte mot de spesifikke oppgavene som utføres.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit