Developing sustainability along an international supply chain. Case study of a textile industry SMB's collaboration with suppliers.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787861Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For effektiv bærekraftsutvikling av verdikjeder er kryssfunksjonell integrasjon og reaktiv markedsføring avgjørende. Viktigheten øker med tiden, ettersom marked er ikke lenger konkurrerer som individuelle virksomheter, men som konkurrerende verdikjeder. Denne oppgaven bidrar med strategier for små- og mellomstore bedrifter (SMB) i tekstilindustrien for å konkurrere i dette landskapet. Mer spesifikt svarer oppgaven på forskningsspørsmålet om hvordan en tekstil-SMB med en internasjonal verdikjede kan planlegge samarbeid med leverandører for å integrere bærekraftig verdikjedestyring.
En kvalitativ casestudie av en norsk tekstil-SMB ble gjennomført for denne studien. Totalt syv ansatte fra casefirmaet, to klesplaggleverandører, og én tekstilleverandør ble intervjuet gjennom videosamtaler. Semistrukturerte intervjuer ble gjennomført, transkribert og kodet. En oppsamling av kodede uttalelser på tvers av intervjuene ga empiriske data om følgende underemner for bærekraftig utvikling av verdikjedestyring: drivere og barrierer, tillit og relasjonssammenhenger, og beste praksis for bærekraftig forsyningskjedestyring på tvers av strategiske verdikjed enivå er.
Denne masteroppgaven gir et nytt rammeverk for implementering av bærekraftig verdikjedestyring som tar sikte på å svare på forskningsspørsmålet. Rammeverket oppsummerer viktige forutsetninger for utvikling av bærekraftig verdikjedestyring, gir moderne strategiske fremgangsmåter på produkt-, produksjons- og verdikjedenivå, samt løsninger på operativt nivå. I tillegg utforsker oppgaven forhold utover kunde - leverandørforhold, og beskriver effektiv praksis ved forskjellige leverandørnivåer. Dette rammeverket kan fungere som praktiske retningslinjer i denne casen for implementering av bærekraftig verdikjedestyring. Spesifikke drivere og barrierer, og beskrivende strukturer som bygger opp basen for strategiske beslutninger er tatt i betraktning i denne casen. Grunnet kompleksitet i temaet bærekraftig verdikjedestyring, og oppgavens begrensninger, anbefales videre forskning for å undersøke og utdype det foreslåtte rammeverket. For efficient sustainable supply chain management (SSCM) development, cross-functional integration and responsive marketing are vital. Their importance increases with time, as the competition is no longer about individual businesses, but rather about supply chain versus supply chain competition. This thesis contributes with strategies for small and medium-sized businesses (SMB) in the textile industry to overcome these challenges. More specifically, it resolves the research question of how a textile SMB with an international supply chain can strategize collaboration with suppliers to integrate sustainable supply chain management.
A qualitative case study of a Norwegian textile SMB was completed for this study. A total of seven employees among the focal company, two garment suppliers, and one fabric supplier was interviewed through video-calls. Semi-structured interviews were conducted, transcribed, and coded. Consolidating the coded statements across the interviews provided empirical data on the following sub-topics of sustainable supply chain management development: Drivers and barriers, trust and causal relationships, and best practices for sustainable supply chain management across strategic supply chain levels.
This master's thesis provides a novel framework for implementation of SSCM integrations aiming to answer the research question. The framework summarizes important precedences for SSCM development, provides applicable strategic practices on product-, production- and supply chain levels, as well as operational level solutions. In addition, it goes beyond the one-tier buyer-supplier relationship, revealing practices for different tiers of suppliers. Therefore, this framework can serve as practical guidelines for aggregated SSCM integration, supported by emitted drivers/barriers descriptive schemes, which is a base of strategic decisions. Due to the complexity of the research topic and thesis limitations, further research is suggested to examine and elaborate the proposed framework.