Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjølberg, Per
dc.contributor.advisorBusklein, Håvard
dc.contributor.authorGårseth, Anne Marit
dc.date.accessioned2021-10-03T16:23:35Z
dc.date.available2021-10-03T16:23:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78072511:22660993
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787192
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNorsk industri er blitt beskrevet som redningen for den norske velferdsstaten når oljeeventyret tar slutt. I mellomtiden fører økte globale markeder til enda vanskeligere vilkår for land med høye lønnsnivå som Norge har, for å kunne holde seg konkurransedyktig. Midt i alt dette jobber også verden for å redusere konsekvensene av global oppvarming ved å jobbe mot et karbonnøytralt samfunn. Dette legger press på industrien, både for å opprettholde konkurransedyktigheten, men også for å være en del av den bærekraftige utviklingen. På den andre siden fører det pågående paradigmeskiftet i industrien, også kjent som Industri 4.0, og innføringen av FNs bærekraftsmål til flere muligheter for å møte disse problemene. Samtidig ser vi en utvikling innen vedlikehold. Vedlikehold blir ikke lenger beskrevet som en kostnadsdriver i en organisasjon, men heller en verdidriver, hvis det utføres på riktig måte. Industri 4.0 åpner for et mer datadrevet og proaktivt vedlikehold enn hva som tidligere var mulig. Videre kan vedlikehold støtte bærekraftig utvikling gjennom hele livssyklusen til en maskin. Denne masteroppgaven undersøker fremtidens vedlikehold, ledende konsepter og bedrifter, i tillegg til status for digitalisering av industrien og bærekraftig utvikling i dag. Den bygger på en forstudie- og prosjektrapport som ble ferdigstilt høsten 2020. Norske Skog Skogn, en norsk produsent av avispapir, brukes i en casestudie i denne oppgaven. Status på vedlikehold, strategi, digital modenhet og arbeid med bærekraft blir presentert. Hensikten er å utvikle et veikart for fremtidens vedlikehold på Norske Skog Skogn. Følgende tre forskningsspørsmål er formulert for å hjelpe til med å utvikle veikartet: I. Hvordan kan ny teknologi brukes for å gjøre vedlikeholdet mer effektivt og bærekraftig? II. Hvilke faktorer bør undersøkes før man implementerer ny teknologi og vedlikeholds-konsepter? III. Hva er de viktigste kildene til ineffektivitet i casestudien av masseproduksjonslinjen i TM 2B, og hvilke spesifikke tiltak kan innføres for å redusere disse? Oppgaven består av en teoretisk del, en casestudie, en del som sammenlikner Norske Skog Skogn med andre ledende selskaper, og det foreslåtte veikartet for fremtidig vedlikehold. En litteraturstudie brukes som metode i teoridelen for å finne relevant forskning og informasjon angående ledende vedlikeholdskonsepter, Industri 4.0, bærekraft, status i Europa og Norge i dag og i ledende bedrifter. Videre vil en casestudie gjennomføres på Norske Skog Skogn og masseproduksjonslinjen i TM 2B. En tilstandsanalyse gjøres på TM 2B for å finne kritisk utstyr i produksjonslinjen. Til slutt vil et intervju av vedlikeholdssjef og prosjekt- og utviklingssjef i vedlikeholdsorganisasjonen på Skogn komplementere resultatene i oppgaven og undersøke noen utvalgte områder på et dypere nivå. Det foreslåtte veikartet for fremtidens vedlikehold på Norske Skog Skogn er universelt, på grunn av at vedlikeholdsorganisasjonen ikke har en digitaliseringsstrategi per i dag. Derfor vil veikartet være direkte overførbart også til andre selskaper. Flere suksessfaktorer og grunnleggende muliggjørere identifiseres i oppgaven. I tillegg diskuteres det, både i analyse- og diskusjonsdelen, hvordan selskapet ligger an i dag med tanke på en digital transformasjon i nære framtid. Tilstandsanalysen som utføres på TM 2B er gjort for å finne konkrete tiltak til hvordan selskapet kan optimalisere sitt nåværende vedlikehold. Formålet er at produksjonslinjen skal kjøre bedre og oppnå en høyere tilgjengelighet. Tilstandsanalysen viser seg som et nyttig verktøy for å undersøke den tekniske tilstanden til den store mengden utstyr som utgjør masseproduksjonslinjen. Videre bidrar tilstandsanalysen til forskning, da den viser at teknisk tilstand innen prosessindustrien kan kartlegges basert på en standard fra byggsektoren, med støtte fra norsk olje- og gass standarder. Tilstandsanalysen konkluderer med at alt utstyr vurdert til topp-prioritet, PRI1, burde analyseres på mer detaljert nivå. Dette foreslås på grunn av kompleksiteten til utstyret og for å finne de mest egnede tiltakene for å optimalisere vedlikehold. I tillegg til dette foreslås noen spesifikke moderne vedlikeholdstiltak. Disse bør imidlertid være forankret i vedlikeholdsorganisasjonens kommende digitaliseringsstrategi. Oppgaven viser også at det er et behov for mer forskning rundt hvordan vedlikehold direkte påvirker bærekraftig utvikling. Det er likevel mulig å begynne og jobbe mot et mer bærekraftig vedlikehold allerede i dag. For eksempel ved å innføre bærekraftige KPIer, knyttet til valg av leverandører innen reservedelsstyringsprosessen, eller i rekrutteringsprosessen av nyansatte. Det finnes mange muligheter, som kan føre til nye verdikjeder, hvis bedrifter evner å tenke horisontalt og utenfor sine egne anlegg. Dette gjelder både med tanke på bærekraftig utvikling og for å øke konkurranseevnen.
dc.description.abstractNorwegian industry is described as the savior of the Norwegian welfare state when the oil era is coming to an end. Meanwhile, increased global markets leads to even harder conditions for highly paid countries, such as Norway, in order to stay competitive. Amid all this, the world is trying to reduce the consequences of global warming by transitioning towards carbon neutrality. This puts pressure on industries, both to stay competitive, but also to be a part of the sustainable development. On the other hand, the ongoing paradigm shift in industry, also known as Industry 4.0, and the UN Sustainable Development Goals, introduce numerous of opportunities to address these issues. Simultaneously, maintenance is also evolving, and is no longer described as a cost driver, but rather a value driver, if done correctly. Industry 4.0 enables a more data-driven and proactive maintenance than previously possible. Maintenance can furthermore support sustainable development, throughout the whole life cycle of machines. This thesis investigates the future of maintenance, leading concepts and companies, and status of digitalization of industry and sustainable development today. It builds on a pre-study and specialization report that was completed in the autumn of 2020. The Norwegian pulp and paper company, Norske Skog Skogn, is used as a case study in this thesis. Status on maintenance, strategy, digital maturity and sustainability is presented, whereas the purpose is to develop a roadmap to the future of maintenance for Norske Skog Skogn. To aid the creation of this roadmap, the following three research questions are formulated: I. How can new technology be used to enable a more efficient, effective, and sustainable maintenance? II. Which factors should be considered when implementing new technologies and maintenance concepts? III. What are the main sources of inefficiency in the case study of the pulp production line in TM 2B, and what specific measures can be taken in order to reduce these? The thesis consists of a theoretical part, a case study part, a comparison with Norske Skog Skogn and other leading companies, and the suggested roadmap to future maintenance. A literature review is used as methodology in the theory section to find relevant research and information about leading maintenance concepts, Industry 4.0, sustainability, status in Europe and Norway today, and leading companies. Furthermore, a case study is performed on Norske Skog Skogn and its pulp production facility, TM 2B. A condition survey is performed on TM 2B in order to find critical equipment in the production line. Finally, an interview with the Maintenance Manager, and the Project- and Development Manager, from the case company's maintenance department, is performed to support the results and to investigate some selected areas on a deeper level. As a consequence of not having a digitalization strategy in place today, the suggested roadmap to future maintenance at Norske Skog Skogn is universal. Consequently, it may be directly usable for other companies as well. Several success factors and fundamental enablers are identified. Additionally, the analysis and discussion sections of this report, debate how the case company is doing today considering a digital transformation in the near future. The condition survey performed on TM 2B is done to help find specific measures for how the case company can optimize its current maintenance, where the purpose is to make the production line run better and achieve a higher availability. The condition survey proves to be a useful tool in analyzing the technical condition of a large amount of equipment items. Furthermore, it contributes to research, because it shows that a procedure based on a standard for assessing construction works, supported by standards from the Norwegian oil and gas sector, is usable also in the process industry. The condition survey concludes that all equipment evaluated to top priority, PRI1, must be analyzed in more detail. This is suggested due to the complexity of the equipment in the analysis and in order to find the most suitable measures to optimize maintenance. In addition to this, some specific modern maintenance measures are suggested. However, these should be grounded in the maintenance organization's upcoming digitalization strategy. Moreover, it is found that more research is needed about how maintenance is affecting sustainable development. Still, it is possible to start working on it for companies already, for instance, by implementing sustainable KPIs, related to selecting suppliers in spare part management, or in recruitment processes of new employees. Lastly, if companies are able to think horizontally and outside the boarders of their own facilities, there are several opportunities for creating new value streams, both related to increasing competitiveness and to sustainable growth.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Future of Maintenance
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel