Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathisen, Hans Martin
dc.contributor.advisorGustavsen, Kai
dc.contributor.authorDaltveit, Amalie
dc.date.accessioned2021-10-03T16:22:26Z
dc.date.available2021-10-03T16:22:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80323674:69976277
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787176
dc.description.abstractHensikten med masteroppgaven er å utvikle et enkelt veiledningsverktøy for drift og vedlikehold i skoler, som kan fungere som et hjelpemiddel for skoleansatte. Verktøyet vil inneholde lett tilgjengelig informasjon om hvordan ulike faktorer kan påvirke inneklima og helse, samt en tabell med tiltak til ulike inneklimautfordringer. På denne måten kan ansatte i skolen bidra til at inneklima og -miljø opprettholdes, og at elevers helse og læringsmiljø ivaretas. Dårlig inneklima i skoler, hvor temperatur, luftkvalitet, lys- eller lydforhold ikke lever opp til kravspesifikasjoner, kan gi negative helseeffekter hos elevene. Aktuelle symptomer er blant annet hodepine, tretthet, luftveisplager, konsentrasjonsvansker og tørre slimhinner. Godt vedlikehold er essensielt for å kunne tilfredsstille kravene til inneklima til enhver tid, og for at innemiljøet til elever i norske skoler skal være optimalt. I tillegg må forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) være godt organisert i kommunen, og en effektiv ansvarsfordeling må være etablert. Periodisk, forebyggende vedlikehold vil være effektivt for enkeltkomponenter i skolebygningen. Det bør også gjøres tilstandsbasert vedlikehold på mer kritiske komponenter, som ventilasjonsaggregat og kjelanlegg. På denne måten vil vedlikehold foretas regelmessig, samtidig som at tilstanden til viktige og dyrere komponenter overvåkes. Nedetid for komponenter medfører kostnader, spesielt dersom nedetiden ikke er planlagt. For å minimere nedetids- og servicekostnader, er det fordelaktig å koordinere vedlikeholdshandlinger. En åpen og oversiktlig vedlikeholdsplan for ulike bygningskomponenter og installasjoner, vil bidra til mer effektiv FDV og et bedre samarbeid mellom deltakende parter i skole og kommune. Befaringer, spørre- og intervjuundersøkelser og målinger er blitt utført ved to skoler på Østlandet, for å undersøke hvilke inneklimautfordringer som finnes ved skolene. Oppdagede utfordringer har dannet grunnlaget for det utviklede verktøyet, hvor en tabell med inneklimatiltak utgjør hovedinnholdet. Problemer som har blitt funnet i forbindelse med undersøkelsesmetodene er blant annet varierende innetemperatur, dårlig luftkvalitet mot slutten av skoledagen, mørke undervisningsrom, samt smuss og rot i klasserom og garderober. Dette er inneklimaproblematikk som sannsynligvis også finner sted i flere andre norske skoler, og tiltakene i verktøyet er derfor blitt generalisert. Verktøyet er blitt utformet i Microsoft Excel, og vil være tilgjengelig i NTNU Open sammen med masteroppgaven. I tillegg til inneklimatiltak inkluderer tabellen i verktøyet forslag til vedlikeholdshyppighet, overordnet vedlikehold og kunnskap om hvilke effekter det enkelte problemet kan ha på inneklima og helse. Verktøyet inneholder også egne faner med informasjon om inneklimafaktorene temperatur, luftkvalitet, lys, lyd og fukt, samt FDV og renhold. Fanene skal fungere som en enkel kilde til kunnskap om inneklima og inspirere til handling. Verktøyet kan brukes som grunnlag for å utvikle spørreundersøkelser til ansatte om inneklima, utarbeide egne vedlikeholdsplaner og utforme læringsopplegg for elever.
dc.description.abstractThe purpose of the master thesis is to develop a simple tool for operation and maintenance in schools, to achieve a better indoor climate. The tool will contain information on how different factors can affect indoor climate and human health, as well as a table of measures to different problems related to indoor conditions. In this way the school staff can contribute to maintain a good learning environment for the students. Non-appealing indoor climate in schools, such as temperature, air quality, light or sound conditions which do not satisfy requirements, can cause negative health effects such as headache, fatigue, respiratory problems, concentration difficulties and dry mucous membranes. Good maintenance is essential to keep the indoor conditions acceptable at all times and to keep the indoor environment at its optimum. To accomplish this, the management, operation and maintenance in schools must be well organized by the local authorities. Periodic, preventive maintenance will be effective for simple components in the school building. Condition-based maintenance should also be performed on more critical components, such as the ventilation system and the boiler. In this way the maintenance is done regularly, at the same time as the condition of more expensive components is monitored. Downtime of components brings extra costs, especially if it is not planned. To minimize the downtime, it is preferable to coordinate maintenance actions. A clear maintenance plan for different building components and installations will contribute to a more effective process, and better cooperation between the schools and the municipality. There will be performed inspections, surveys, interviews and measurements of indoor parameters in two schools at Østlandet in Norway, to examine if the schools are experiencing any challenges connected to the indoor conditions. Experienced issues at the schools have made the foundation for the developed tool, where a table of measures has been put together. The problems that were found are among others variation in indoor temperature, uncomfortable air quality at the end of the class, dark decor, and untidy classrooms and wardrobes. These are problems connected to indoor conditions that are probable in other Norwegian schools as well, and the measures in the tool have therefore been generalized. The tool has been designed in Microsoft Excel and will be available in NTNU Open together with the master thesis. In addition to the indoor climate measures, the table in the tool includes suggestions to how often maintenance should be performed, suggestions to overall maintenance and knowledge about what effects the problem can cause on indoor climate and human health. The tool also contains different sheets with information about temperature, air quality, light and sound conditions, moisture, cleaning routines, and management, operation and maintenance. The sheets will work as a simple source to knowledge about indoor climate and as an inspiration to action. The tool can also be used as a foundation to develop surveys for the school staff, make maintenance plans and design teaching materials for students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEnkelt verktøy for drift og vedlikehold i skoler - Tiltak og veiledning for et bedre læringsmiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel