Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorBlakstad, Stine Margrethe
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:29Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:31574069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785791
dc.description.abstractFrafall i videregående opplæring har fått økende oppmerksomhet over tid, og det viser seg at frafall kan ha negative konsekvenser for både elever og samfunnet for øvrig. Forskningen viser at det er flere faktorer som kan medføre frafall blant elever, deriblant psykisk uhelse, psykososiale problemer, negative lærer-elev-relasjoner, lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen og redusert skoleengasjement. Anvendelse av sosialfaglig kompetanse ved videregående skoler er en relativt ny trend i Norge, og det foreligger i mindre grad forskning som belyser effekten av sosialfaglig kompetanse i skolen generelt og i frafallsforebyggende sammenheng. Problemstillingen som skal besvares i denne oppgaven er: «Hvordan kan sosialfaglig kompetanse i videregående skole være frafallsforebyggende?». Denne oppgaven er en teoretisk bacheloroppgave, og ved deler av innsamlingen av oppgavens samlede litteratur har det blitt benyttet metodikk som kjennetegner litteraturstudier. Funnene viser at flere elementer i den sosialfaglige kompetansen kan ha positive gevinster for både elever og lærere, og at kunnskapene og ferdighetene som den sosialfaglige kompetansen består av, kan påvirke frafallsgraden i positiv retning. Dette gjelder blant annet frigjøring av lærerens tid til å skape positive lærer-elev-relasjoner, øke elevenes skoleengasjement, fremme elevenes psykiske helse og øke inkludering blant elever. Oppgaven viser at det foreligger behov for ytterligere forskning innenfor området.
dc.description.abstractDropout in upper secondary school has received increasing attention over time, and it turns out that dropout can have negative consequences for both students and the society in general. Research shows that there are several factors that can lead to dropout among students, including mental illness, psychosocial problems, negative teacher-student relationships, low grades from compulsory education and reduced school engagement. Hiring school social workers is a relatively new trend in Norway, and there is less research examining the effect of school social workers competence in general and in dropout prevention context. This paper addresses the following question: “How can school social workers ́ competence prevent dropout in upper secondary school?”. This is a theoretical bachelor ́s thesis, and some of the referenced literature is gathered through a method known from the study of literature. The results show that several elements in school social workers competence can have a positive impact on both students and teachers, and that knowledge and skills in school social workers competence can affect dropout rates in a positive direction. This includes liberating the teachers time and resources to create positive teacher-student relationships, increasing students ́ school engagement, promote students ́ mental health and increase inclusion among students. The paper show that this subject requires more research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosialfaglig kompetanse i frafallsforebyggende arbeid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel