Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoar Sundby
dc.contributor.authorSkjevik, Kristin
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:21844314
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785777
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMobbing har i flere tiår vært et aktuelt tema. Det jobbes stadig med å finne tiltak og metoder for å redusere og bekjempe mobbing, men det viser seg å være utfordrende da mobbing utvikler seg i takt med samfunnet ellers. Digital mobbing er derfor blitt et nytt begrep og er vel så viktig samfunnsrelatert tema. Fenomenet er alvorlig, og kan ødelegge liv. Denne oppgaven presenterer forskjellen mellom digital mobbing og tradisjonell mobbing, konsekvenser for psykisk og sosial utvikling og fungering, samt ulike programmer som skal forebygge og behandle mobbing, og noen undersøkelser forbundet med temaet. Oppgaven vil også belyse mulige årsaker til digital mobbing, og sette fokus på hvorfor det kan være hensiktsmessig for en barnevernspedagog å ha bred kompetanse og forståelse i dette feltet.
dc.description.abstractBullying has been a topical issue for decades. Efforts are constantly being made to find measures and methods to reduce and combat bullying, but this is proving to be challengig as bullying develops with socity in general. Digital bullying has therefore become a new concept and is just as important societal topic. The phenomenon is serious and can ruin lives. This thesis presents the difference between digital bullying and traditional bullying, consequences for mental and social development and functioning, as well as various programs to prevent and treat bullying, and some reasearch related to the topic. The thesis will also shed light on possible causes of digital bullying and focus on why it may be appropriate for a child welfare educator to have broad competence and understanding in this field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital mobbing blant barn og ungdom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel