Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBell, David Andreas
dc.contributor.authorEgeland, Solveig Klakegg
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:31Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:34409035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785753
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkolen utfordres av at elevmassen blir stadig mer mangeartet og at skolene i økende grad må møte behovene til elever som er faglig og kulturelt mangfoldige. Vi ser at det er utfordringer med å inkludere en bestemt gruppe i skolen, nemlig de minoritetsspråklige elevene. Det viser seg at skolen har blitt mer inkluderende for elever med innvandrer bakgrunn, men for første generasjons innvandrere ser det ut som det fortsatt er en vei å gå. Utfordringer knytett til språket, kategorisering, sosial bakgrunn og traumer er eksempel på faktorer som spiller inn. I denne oppgaven har jeg gått i dybden på disse utfordringene og diskutert de i lys av ulik teori, blant annet Bourdieu og Passerons utdanningssosiologi. Hovedmålet med oppgaven har imidlertid vært å se på hvordan miljøveiledere, med sin sosialfaglige kompetanse, kan bidra i utviklingen mot en inkluderende skole for minoritetsspråklige elever. Fokus på miljøveilederes kompetanse og rolle i skolen har derfor vært sentralt og det har vist seg at en miljøveilederes evne til å vise anerkjennelse og respekt kan være viktig for at minoritetsspråklige elever skal føle seg inkludert i skolen. I tillegg har interkulturell kompetanse, kunnskap om psykisk helse og samtaleferdigheter blitt fremhevet som sentrale. Hvorvidt miljøveiledere blir prioritert i skolen på bakgrunn av ressurser er til slutt også et spørsmål som blir adressert.
dc.description.abstractThe school is being challenged by the fact that the student body is becoming increasingly diverse and that schools must meet the needs of students who are academically and culturally diverse. We see that there are challenges in including a specific group in the school, in fact the minority language students. It turns out that school has become more inclusive for students with immigrant backgrounds, but for first-generation immigrants, it seems like there is still a way to go. Challenges related to language, categorization, social background and trauma are examples of factors that come into play. In this thesis, I have gone in depth on these challenges and discussed them in the light of different theories, including Bourdieu and Passeron's educational sociology. The main goal of the thesis has, however, been to look at how environmental advisors, with their social work competence, can contribute to the development towards an inclusive school for minority language students. Focus on the environmental advisor’s competence and role in school has therefore been relevant and it has been shown that an environmental advisor´s ability to show recognition and respect can be important for minority language students to feel included in school. In addition, intercultural competence, knowledge of mental health and conversational skills have been emphasized as important. Whether environmental advisors are prioritized in school on the basis of resources is ultimately also a question that is being addressed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel