Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMidjo, Turid
dc.contributor.authorHaga, Kjersti
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:05Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:35580253
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785738
dc.description.abstractOppgaven ser på hva som påvirker foreldrerollen, samt hvordan foreldre som opplever utfordringer kan få hjelp og støtte. Barndommens betydning og barnevernets rolle i å styrke foreldre som ikke har nok kunnskap, evner eller ressurser til å møte barnas behov er sentralt. Problemstillingen oppgaven besvarer er følgende: Hvilken betydning har barndomserfaringer for foreldrekompetansen, og hvordan kan foreldre få hjelp og støtte til å bli i foreldrerollen? Funnene i oppgaven viser tydelige linjer mellom foreldres barndomsopplevelser og senere foreldrefungering. Selv om foreldreansvaret reguleres av lover og regler fra det offentlige, har foreldre en viktig rolle i avgjørelser som angår barnet i det hverdagslige. Utviklingspsykologi og spesielt tilknytningsteorien har fått stor plass i oppgaven. Erfaringer barn danner rundt omsorgsgivere blir internalisert, og disse erfaringene danner såkalte «indre arbeidsmodeller». Dette tar barnet med seg inn i voksenlivet, og som en del av foreldrerollen. Ytre kontekstuelle faktorer samt «følefeller» viser seg å være sentrale faktorer i omsorgsutøvelsen. Barnevernet, en arena for foreldrestøtte, presenterte gjennom foreldreveiledningskurset COS-P en måte å styrke og støtte foreldre på. Her ble det lagt et fokus på foreldrenes egen barndom, handlingsmønstre og kunnskap rundt trygghetssirkelen. Trygghetssirkelen omhandler barns behov for utforskning og beskyttelse. Denne bacheloroppgaven har fokus på ulike sider rundt foreldrerollen, og tematiserer hvordan det kan skje en generasjonsoverføring av foreldrepraksis. Den viser ulike utfordringer i foreldrepraksisen, samt presenterer kritiske blikk rettet mot barnevernets vurderinger om hvorvidt omsorgspraksisen tilfredsstiller kravet om å være «god nok». Oppgaven belyser verdien og nødvendigheten for hjelp og støtte til foreldre i dagens samfunn. Teksten understreker at det er nødvendig med en helhetlig forståelse av foreldreskapet. Å identifisere og å følge opp foreldre med utfordringer som hemmer de i å møte barnas fysiske og emosjonelle behov står sentralt. Metoden som er benyttet er systematiske søk i relevante databaser. Oppgaven baseres på litteratur som allerede eksisterer.
dc.description.abstractThis paper looks at the state of being a parent and the responsibilities involved, as well as how parents with difficulties receive help and support. A central part is the childhoods influence and Child Welfare Services´(CWS) abilities to empower parents with lack of knowledge, abilities or resources that meets children’s needs. The thesis sentence of this paper is: In what way can childhood experiences form parenting skills, and how can parents receive help and support to remain in the parenting role? This text shows a correlation between parents´ childhood experiences and later parent-functioning. Parents practise are regulated by governmental laws. Developmental psychology and the attachment theory are significant in this text. Experiences that children make in interaction with caretakers get internalized, and this creates what we call “internal working model”. Children will bring this into adulthood, thereafter as parents. External contextual factors, as well as “feel traps” has shown to be central factors in care practise. CWS presented through the parental guidance course COS-P a way to support parents. It focused on the parents´ own childhoods, ways of action and knowledge about the circle of security; children’s needs to explore and be protected. This paper focuses on different perspectives on the parenting role, and thematise how a generational transmission of parenting practise can occur. It shows different challenges in the parenting practise, and it presents critical views on how CWS make decisions about a good enough practise. The value and the necessity for help and support to parents in today’s society is highlighted in this paper. Identifying and helping parents with difficulties that restricts them from meeting their children’s physical and emotional needs is important. The method used is systematic research of relevant databases. The paper is based on already existing literature.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarndomserfaringers påvirkning på foreldrerollen- behovet for støtte og veiledning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel