Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHornemann, Kristin
dc.contributor.authorHaugrud, Kari
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:00Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34432870
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785733
dc.description.abstractSAMMENDRAG Relasjoner mellom foreldre i barnevernet og en barnevernspedagog utvikles ofte i komplekse situasjoner og i den sammenheng kan fenomenet tillit være avgjørende for hvor vellykket interaksjonene mellom foreldre og barnevernspedagogen kan bli. I praksis viser det seg at det kan være krevende å skape et tillitsforhold med foreldre som enten selv er i institusjon med sitt barn eller har barn i institusjon. Begrunnelsen er at foreldrenes egne utfordringer kommer i veien for tillitsfull relasjonsbygging med andre. Bachelor oppgaven undersøker flere aspekt som er essensielle for et sundt forhold mellom foreldre, barn og barnevernspedagogen. Videre omhandler oppgaven det juridiske rammeverket for bosetting. Teorier om barns psykososiale utvikling, tilknytning og mentaliering som er essensielt i relasjonen mellom barn og foreldre. Fenomen som tillit og epistemisk tillit blir forklart og diskutert samt betydningen av traumatiserte foreldres påvirkning på barnet og samhandling med barnevernspedagogen. For å svare på foreldrenes utfordringer kan den mentaliserende miljøtradisjonen forklare og bidra med relasjonsbygging og intervensjoner mellom foreldre og barn og mellom foreldre og barnevernspedagogen. Teoriene belyses med etiske og filosofiske perspektiv for å relatere kunnskap til det praktiske fagfeltet. Barnevernspedagoger har et ansvar både legalt, moralsk og etisk til å tilby en terapeutisk holdning og forståelse som kan gi rom for foreldre til å utvikle tillit til seg selv, barnevernspedagogen og institusjonen. I et slikt miljø kan verdifulle relasjoner og intervensjoner forsterkes med tillit.
dc.description.abstractABSTRACT The relationship between parents involved in the child welfare system and the welfare system itself often develops under challenging situations; thus, the presence of trust is pivotal to create a confidential relationship between parents and child pedagogics. However, parents often find it challenging to develop trusting relationships with other individuals because of their personal difficulties in life. This bachelor thesis examines several aspects essential for a healthy relationship between parents, children, and child pedagogics. These include the judicial framework for removing children from their parents, theories on children’s psychosocial development, attachment, and mentalization. This paper also examines and discusses the phenomenon of trust and epistemic trust. Furthermore, how traumatized parents impact their child and how they interact with the child pedagogics. The theories are viewed from ethical and philosophical perspectives to relate knowledge to practical work. As a child pedagogic working with a traumatized parent, the work can be challenging but also very rewarding. Furthermore, the child pedagogic has a responsibility both legally, morally, and ethically to offer their therapeutic knowledge so that parents can get the help they need to develop trust in themselves, the child pedagogic, and the institution. In such an environment may healthy relationships and interventions be enhanced by thrust.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTillit i relasjonsbygging
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel