Show simple item record

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorHoel, Lasse Andreas
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:54Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:35622183
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785731
dc.description.abstractProblemstillingen for oppgaven er, Hvordan fungerer samarbeidet mellom barnevernstjenestene og voksentjenestene til ungdommens beste, etter at voksentjenestene involveres? I denne oppgaven ser jeg på hvordan Barnevernstjenesten og NAV arbeider med ungdom og unge voksne, og prøver å finne ut om dagens tilnærming fungerer for ungdommens beste. Denne bacheloroppgaven er en teoretisk oppgave basert på litteraturstudium. Jeg har tatt utgangspunkt i forskning og studier som forholder seg til barnevernsungdom i overgangen til voksenlivet. Jeg anvender også statistikk for ettervern i Norge de siste årene for å se om endringer i barnevernsloven rettet mot etterverntiltak har hatt en effekt på hvordan det arbeides med ettervern i dag. Jeg tar også for meg sosiologiske teorier om samfunnet og identitet for å supplere med i forståelsen av menneskets behov, for å bedre ha en forståelse av hva som kan definere ungdommens beste i overgangen til voksenlivet og integreringen i samfunnet. I denne oppgaven, med det jeg har funnet og lagt frem, så argumenterer jeg for at ungdommens beste, eller ungdommens medvirkning, ikke nødvendigvis kommer godt nok til syne i det arbeidet som gjøres av NAV eller i ettervernsarbeid fra barnevernet i dag.
dc.description.abstractThis thesis’ research question is, How does the cooperation between the child welfare services and NAV (social welfare services in Norway), for the youths best interests, when the adult social services gets involved? In this thesis, I take a look at how both the child care services and NAV work with the youth and the young adults, and if they are able to put the young adults’ best interests at the front seat. This thesis is a theoretical thesis based upon literature studies. I have been taking foundation in research involving youth in the child care service system in their transition to adulthood. I will also be using some statistics about the use of aftercare in the Norwegian municipal child care services. I will also use some sociological theories for the understanding of the society and identity to better comprehend and define the youth’s best interests in transition to adulthood and integration to the society. I have found that the interests of the youth, and youths participation in the process doesn’t necessarily shine through in todays practice for aftercare services provided by neither NAV nor the child care services in Norway.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan fungerer samarbeidet mellom barnevernstjenestene og voksentjenestene til ungdommens beste, etter at voksentjenestene involveres?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record