Bakenforliggende faktorer til selvskading blant unge og hvordan man kan arbeide miljøterapeutisk med denne problematikken
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1430]
Description
Full text not available
Abstract
Selvskading er et økende problem, og det kan i ytterste konsekvens føre til selvmord. Bedre forståelse og økt kunnskap om selvskading blir derfor viktig. Dette kan i tillegg være med på å hjelpe barnevernsarbeidere og andre relevante yrkesgrupper med å avdekke blant annet omsorgssvikt og dårlig psykisk helse på et tidligere stadium, altså før det resulterer i selvskading og selvmord. I denne oppgaven skal jeg derfor prøve å belyse denne problemstillingen: «Hva kan være bakenforliggende faktorer til at unge begår selvskading, og hvordan kan man arbeide miljøterapeutisk med denne problematikken?». For å besvare dette vil jeg blant annet definere selvskading, samt ta for meg de mest fremtredende bakenforliggende faktorene til selvskading ved hjelp av forskning. I tillegg skal jeg også definere miljøterapi og komme med ulike eksempler fra min egen praksis på forebyggende miljøterapeutiske tiltak på institusjon. I oppgaven skal jeg ha traumebasert omsorg (TBO), dialektisk atferdsterapi (DBT) og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell som teorigrunnlag, og som skal være med å belyse problemstillingen. As self-harm is an increasing problem in society and in worst case can lead to suicide, it is an absolutely necessity to be more aware of this problem and to get more knowledge. This might further help social workers and other relevant professions with exposing child-neglect and poor mental health at an earlier stage, that is, before it ends with self-harm or suicide. Therefore, my problem of the thesis is going to be: “What can be underlying factors of self-harm among adolescents, and how can we seize this problem in an environmental therapeutic way?”. Based on this it will be necessary to define self-harm, and in addition, I will, with the help of research, try to address the most prominent underlying factors of self-harm. I will also define environmental therapy and add some examples from my internship period on how to implement preventive environmental therapeutic measures in a child welfare institution. In the assignment I will benefit from methods like trauma-based care (traumebasert omsorg, TBO) and dialectical behavior therapy (DBT), along with the developmental ecological model of Bronfenbrenner as my theoretical foundation. All this shall together contribute to elucidate the problem of the thesis.