Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangsrud, Elizabeth
dc.contributor.authorDrøyvold, Hennie Dahl
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:44Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34496441
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785726
dc.description.abstractSammendrag Seksuell utvikling og identitetsutvikling skjer gjennom barne- og ungdomsårene. En god og stabil utvikling blir påvirket av at man har åpne, støttende og anerkjennende voksne rundt seg. De fleste barn og unge har en utvikling innenfor det som betegnes som normalområdet. En mindre gruppe utvikler seg på en slik måte at det kan bli oppfattet utenfor normalen. Barn og unge som bryter med normer for kjønn og seksualitet er på flere områder ekstra utsatt for trakassering og vold, da deres seksuelle orientering eller kjønnsidentitet ikke aksepters av andre. I de tilfellene hvor skeive barn og unge kommer i kontakt med barnevernet, er det viktig at barnevernsansatte møter de på en god nok måte slik at de kan yte best mulig hjelp. Derimot, er det flere faktorer som påvirker hvordan barnevernsansatte møter disse barna. Forskning viser at barnevernsansatte sin egen innstilling og personlige holdninger, rammene i de gjeldene barneverntjenestene eller institusjonene, og nasjonalt lovverk er faktorer som spiller inn i møte med barn og unge. I denne oppgaven skal overnevnte faktorer ses i sammenheng med teori om personlighetsutvikling og seksuell utvikling. Det vil drøftes om hvordan barnevernsansatte kan innvirke på barn og unge sin utvikling og psykiske helse. Det vil i tillegg bli reflektert rundt forskningen som er benyttet i oppgaven da den er begrenset, og fordi området kjønn og seksualitet i barnevern er lite utforsket.
dc.description.abstractAbstract Sexual development and identity development takes place in children and youth. A good a stable development is influenced by being surrounded by open, supportive and appreciative adults. Most children and youths go through a relatively normal development, on the other hand there are those that for different reasons have a poorer development. Children and youth who differ from the norms of sexual orientation and gender identity, are at risk to experience harassment and violence, due to their sexual orientation or gender identity not being accepted by others. In the cases where children and youth who identify LGBTQI comes into contact with child welfare services, how the child welfare workers greet and communicate with them is crucial. However, there are multiple factors that contribute to how child welfare workers greet and communicate with LGBTQI children and youths. Research show that child welfare workers attitude and personal beliefs, the framework of the organization, and national laws are factors that affect how child welfare workers meets LGBTQI children and youth. Further on, the above factors will be discussed from a theoretical perspective. The theories in question are on development of a personality, and theory of sexual development. The discussion will revolve around how child welfare workers can influence children and youth’s development and mental health. There will also be reflection around the research used, due to its limitations, and because sexuality and gender in child welfare is an area that is minimally researched.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkeive barn og unge i møte med barnevernet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel