Aktiviteter som tilnærming i ettervernsarbeid
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Denne oppgaven skal ta for seg ettervern og overgangen til voksenlivet. Videre skal besvarelsen utforske hvordan bruk av aktiviteter, sammen med en stabil og trygg relasjon kan bidra til å gjøre overgangen lettere for ungdommer. Ungdommer med barnevernserfaring har ofte en bakgrunn som er utfordrende, i likhet med at de ofte mangler støtte og nettverk i denne fasen. En kontaktperson i barnevernet kan derfor bli en erstatning for omsorgspersoner, og den viktigste jobben vil da være å hjelpe dem til å mobilisere nettverket sitt slik at de blir selvstendige og klarer seg på egenhånd. Fra et sosialpedagogisk perspektiv kan man bruke aktiviteter som verktøy i arbeidet, og spesielt lære ungdommer praktiske ferdigheter som er nødvendige for å klare seg selv. Oppgaven viser at aktiviteter kan være en effektiv tilnærming i arbeid med ungdommer, og at bruk av aktivitet kan åpne mange dører som kan gjøre overgangen til voksenlivet lettere. Ved hjelp av teori og forskning vil oppgaven ta for seg problemstillingen, samt at personlig refleksjon og praksiserfaring vil være fremtredende. In Norway, the legal age of adulthood is when an individual turn eighteen. From this moment, the status of this individual changes from a teenager to an adult. Regarding the latter, this thesis seeks to identify the follow-up-strategies for childcare service individuals, and their transitioning into adulthood. Furthermore, the thesis will delve on whether the use of activities along with stable relations can contribute to make the transition-process more efficient for these newly independent adults. Teenagers with childcare experiences, often have severely challenging backgrounds. Additionally, they lack support and steady networks when entering this phase. A potential contact person from the childcare service can therefore function as a substitute for other caregivers, and their main task should contain assisting these individuals to mobilize their network, for these individuals to become independent efficiently. From a social pedagogical approach, activities can be used as a means in this process, which shall also include teaching them essential skills, to make them better equipped for their future followed by independence. This thesis will participate to showcase how activities are an effective approach to making the transition to adulthood easier for these individuals. Also, by using relevant theory and research, it will contribute to our understanding of how activities are significant for the argument being consigned. Personal reflection together with experience from a practice institution will also be prominent to answer the research question.