Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGarvik, Marianne
dc.contributor.authorKartum, Marte
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:39Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:35206956
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785721
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFlertallet av barn og unge på barnevernsinstitusjon har opplevd en eller flere traumatiske opplevelser. Forskning viser at mange har blitt utsatt for omsorgssvikt i ulik grad, og flere er preget av en barndom bestående av sosiale problemer som vold, overgrep, rusmisbruk, psykisk og fysisk uhelse. En barnevernsinstitusjon skal fungere som et hjem, hvor det legges til rette for barnets vekst og utvikling i en positiv retning. Denne oppgaven søker å belyse hvordan sosionomer ved barnevernsinstitusjoner kan utøve god omsorg i det miljøterapeutiske arbeidet med barn og unge. Metode for oppgaven er systematisk litteratursøk, som er en form for kvalitativ metode. Gjennom å fordype meg i teori og litteratur har jeg funnet sentrale elementer og forutsetninger ved den gode omsorgsutøvelsen. Betydningen av trygghet, relasjon, regulering og forutsigbarhet blir løftet frem som hovedpunkter gjennom oppgaven. Dette fordrer normalitet, kontinuitet, tillit, ivaretakelse, vennlighet og respekt. Jeg har diskutert dette i lys av ulike forståelser av god omsorgsutøvelse, og videre sett på faktorer som kan være til hinder for god omsorg.
dc.description.abstractThe majority of children and youths in child welfare institutions have experienced one or several traumatic experiences. Research shows that many have been exposed to child neglect in varying degrees, and several are characterized by a childhood consisting of social problems such as violence, abuse, drug abuse, mental and physical illness. A child welfare institution shall function as a home, where the child ́s growth and development is facilitated. This thesis seeks to answer the question about how social workers at child welfare institutions can exercise good care through the environmental therapeutic work with children and youths. The method for the thesis is systematic literature search, which is a type of qualitative method. Through immersion in theory and literature, I have found key elements and prerequisites for practicing good care. The importance of security, relationship, regulation and predictability is highlighted as the main points throughout the thesis. Normality, continuity, trust, care, kindness and respect are included points. I have discussed this in the light of different approaches to the practice of good care, and further looked at factors that can prevent this.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvordan kan sosionomer ved barnevernsinstitusjoner utøve god omsorg i det miljøterapeutiske arbeidet med barn og unge?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel