Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Joachim Vogt
dc.contributor.authorKlunderud, Kaia Maria
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:38Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34431749
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785719
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUnge lovbrytere lever ikke sine liv innenfor sektorgrensene. Det kreves godt samarbeid mellom tjenester som jobber med unge lovbrytere. Unge som begår lovbrudd har ofte sammensatte problemer, og den kriminelle atferden er ofte et uttrykk på andre vansker. Kriminalitetsforebygging er et ansvarsområde man ofte forbinder med politiet og kriminalitetsomsorgen, men barnevernet har også en sentral rolle i dette arbeidet. Det er nødvendig at barnevernspedagoger har kunnskap om kriminalitetsforebygging, og at dette ansvarsområdet ikke blir nedprioritert. Barn og unge gis særlig prioritet i det kriminalitetsforebyggende arbeidet, og rehabilitering og forebygging er prioritert i møte med unge lovbrytere. Det er viktig å stoppe en problemutvikling før den forverrer seg, men hvordan gjør man egentlig dette? Hensikten med oppgaven er å se på hva som er grunnlaget for å oppnå godt kriminalitetsforebyggende arbeid, og hvordan barnevernet jobber kriminalitetsforebyggende. Problemstillingen er «hvordan kan barnevernet jobbe med forebygging av ungdomskriminalitet?». Mye av det generelle arbeidet barnevernet gjør kan argumenteres for å være forebyggende, siden mange av barna som barnevernet arbeider med er risikoutsatt. Sentrale prinsipper innenfor kriminalitetsforebyggende arbeid er tidlig intervensjon, kunnskapsbaserte tiltak, og samarbeid og samordning. Dette må legges til rette for når kommunen og barnevernet skal utføre kriminalitetsforebyggende arbeid. Risiko- og beskyttelsesfaktorer er også sentralt for det kriminalitetsforebyggende arbeidet, siden kunnskap om dette kan legge grunnlaget for tidlig intervensjon. Det er også grunnleggende å legge til rette for tverrfaglig samarbeid. Dersom alle tjenestene kun fokuserer på egne oppgaver og å få unnagjort disse, vil ingen sørge for helheten, og dette er også en tendens i hjelpeapparatet rundt ungdom i dag. Dette er kritisk for å få helhetlig og god hjelp.
dc.description.abstractYoung offenders do not live their lives within the sector boundaries. Good cooperation is required between services that work with young offenders. Youth who commit crimes often have complex problems, and criminal behaviour is often rooted in other problems. Crime prevention is an area of responsibility that is often associated with the police, but child welfare services also have a role in this work. It is important that people who work in child welfare services have knowledge of crime prevention, and that this area of responsibility is prioritised. Children and youth are a special priority in crime prevention work, and rehabilitation and prevention have priority in work with young lawbreakers. The purpose of the thesis is to find out what is the basis for crime prevention work. The thesis question is "how can the child welfare service work with the prevention of youth crime?". This thesis discusses how the child welfare service works to prevent crime, and what is fundamental in this work. The general work that the child welfare service does can be crime preventing since many of the children that the child welfare service works with are at-risk youth. Early intervention, knowledge-based measures and cooperation with cooperative bodies is important in crime prevention work. Risk- and protective factors are also important to crime prevention work, as knowledge of this may be important for early intervention. It is also important to facilitate cooperation between cooperative bodies. If all the services only focus on their own tasks and getting these done, no one will take care of the whole, and this is also a tendency for young criminals today. This is critical for thorough and good help.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKriminalitetsforebygging i barnevernet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel