Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundby, Roar
dc.contributor.authorDokken-Hartberg, Synne
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:34Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:35363234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785712
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om bruken av musikkterapi i arbeidet med ungdom som bor på omsorgsinstitusjon. Det blir redegjort for sentral teori knyttet til forståelsen av musikkterapi som verktøy og metode. Dette vil bli gjort gjennom kunnskap om hva som kjennetegner ungdom som bor på slike institusjoner, teori om tilknytningsformer, relasjon og relasjonsbygging og teori om musikkterapi, hva det er og hvordan det brukes. Tidligere forskning viser at bruk av musikkterapi i barnevernsrelatert arbeid kan ha gode helsefremmende effekter, men man ser også at det ikke er forsket nok på det til å komme med faste konklusjoner, noe som gjør at det ikke er en veldig utbredt terapeutisk metode i det norske barnevernet i dag. Oppgaven drøfter videre positive og negative sider ved bruk av musikkterapi med disse ungdommene, særlig som en relasjonsbygger og mulighet for å skape gode relasjonelle erfaringer til voksne omsorgspersoner. Den drøfter også hvordan bruken av musikkterapi er med på å påvirke stemningen på omsorgsinstitusjonen. Oppgaven konkluderer med at det kreves mer forskning på feltet og at det finnes utfordringer knyttet til bruken av denne terapeutiske metoden i relasjonsarbeid med ungdom på institusjon, men at det er mye som indikerer at en slik praksis kan ha gode effekter og åpne for mange positive relasjonelle erfaringer for disse ungdommene.
dc.description.abstractThis paper is about the implementation of musical therapy in Norwegian Child Welfare, more specifically in group homes for teenagers without major drug or behavioral issues. With this in mind, the paper will explain relevant theory considering musical therapy as a tool through understanding group home resident characteristics, attachment theory, theory on relations and building relationships, and through explaining what musical therapy is and the implementation of it. Previous research shows that musical therapy has the ability to promote good mental and physical health, though there are still gaps in the research on this topic. Therefore, musical therapy is not a common therapeutic tool in the Norwegian Child Welfare system today. Further on, the paper will discuss positive and negative aspects of using musical therapy as a way to build relations with adult caregivers. It will also elaborate on how musical therapy can have an influence on the atmosphere and environment in the group home. The concluding paragraphs further enhance and draw on the importance on the continuation of research on this topic. While it is noted that there are challenges associated with musical therapy as a tool for building relations and enhancing positive relationships and experiences with adult caregivers, the practice of musical therapy in the Norwegian Child Welfare system seems promising and has great potential to give positive effects for the youth in question.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonsarbeid i musikkterapi - Musikkterapi som påvirker av relasjonene i omsorgsinstitusjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel