Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKiik, Riina
dc.contributor.authorLeber, Sunniva M.
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:27Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77808018:9995356
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785709
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Personer som har opplevd traumeopplevelse har større sannsynlighet for å utvikle senvirkninger som kan komme til uttrykk gjennom ulike psykologiske, sosiale og sammensatte problem (Joseph og Murphy 2014; Varvin 2018). Dermed vil sosionomer i sin yrkesutøvelse også møte på brukere som tidligere har opplevd traumeopplevelse og er i behov av ulik hjelp og oppfølging. Hensikt: Studiens formål har til hensikt å undersøke hvordan sosionomer jobber i møte med personer som har opplevd traumeopplevelse, i lys av sosialfaglig og terapeutisk hjelp. Metode: Dette er en kvalitativ studie som tar i bruk semistrukturerte intervju basert på syv intervju med sosialarbeidere som er ansatt i kommunen og som jobber eller har jobbet med personer som har opplevd traumeopplevelse. Analysen baserer seg på systematisk tekstkondensering (Malterud 2017). Resultat: Datamaterialet viser at informantene som sosialarbeidere opplever å besitte en bred stilling der de vektlegger å imøtekomme brukerne der de selv opplever behovet, jobber både ut i fra sosialfaglige prinsipper og tilnærminger, men oppgir at de også jobber mye terapeutisk. Å se person i lys av sin livssituasjon står sterkt i informantenes yrkesutøvelse, samt at de vektlegger at personen skal være sikret med de mest grunnleggende behovene. Informantene nevner at de jobber mye terapeutisk der de anvender psykoedukasjon, jobber med deres psykiske helse, og noen informanter i større grad anvender kognitiv terapi og henviser brukere videre til traumebehandling dersom det er indikert, men har et klart skille ved at de ikke skal drive traumebehandling selv. Funnene viste at informantene ikke opplevde å ha tilstrekkelig kunnskap på grunnutdanningen til å kunne forstå eller ha kompetanse for å imøtekomme brukere som har opplevd traumeopplevelse. Informantene nevner at mye av traumekunnskapen og kompetansen har kommet gjennom praksis og videreutdanning. Funnene kan tyde på at informantene ved å ta i bruk traumeforståelse klarte å se brukerens situasjon og atferd i lys av opprinnelig traumeopplevelse og medførte at de ble møtt og forstått på sine underliggende behov.
dc.description.abstractSummary Background: Individuals that have been exposed to trauma, are at higher risk to develop different challenges that can be expressed through different psychological, social and complex problems (Joseph og Murphy 2014; Varvin 2018). Social workers will therefore through their professional practice meet clients that earlier have been exposed to trauma and are in need of different help. Purpose: The purpose of this study is to survey how social workers help individuals who have been exposed to trauma, based on social work-based and therapeutic help. Method: In this qualitative study, the data is collected with semi-structured interviews by 7 social workers hired in municipalities and are working with people who have experienced trauma. The data has been analyzed using systematic text condensation (Malterud 2017). Results: The data shows that the informants as social workers state to inhabit a broad position whereby they emphasize accommodating the clients needs, while they work after social work-based principles and approaches, as well as they work therapeutic. The informants actively view the person in a broader context of their life situasjon, and emphasize that the clients should be secured with their most basic needs. The informants mention that they actively work therapeutically where they use psychoeducation, work with their mental health, where some informants actively approach cognitive therapy, and further apply for trauma treatment if it is indicated, but have a clear line where they don't conduct trauma treatment themselves. The findings show that the informants did not experience sufficient knowledge from their bachelor education to understand or have competence to accommodate clients who have been exposed to trauma. The informants mention that they have learned most of their knowledge and competence about trauma through practice and further education. The findings may indicate that the informants, by using trauma-informed practice were able to see the client's situation and behavior in the light of the original trauma experience and lead to an understanding of their underlying needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkjæringspunktet mellom sosialfaglig og terapeutisk hjelp - En kvalitativ studie om hvordan sosionomer jobber med personer som har opplevd traumeopplevelse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel