Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoe, Anne
dc.contributor.authorBaranauskas, Asta Marie
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:08Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66759558:4648513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785693
dc.description.abstractDenne masteroppgave handler om hvilke erfaringer høysensitive personer har i møte med det profesjonelle hjelpeapparatets velferdstjenester. Det er forholdsvis lite eller ingen kunnskap om høysensitive individer innenfor hjelpeapparatets velferdstjenester. I denne studien ønsker jeg å sette høysensitivitet på dagsorden, få frem kunnskap om høysensitives opplevelse av seg selv, og avdekke de behovene og utfordringene som hver enkelt person som definerer seg som høysensitiv har når de er i kontakt med velferdstjenester. For å belyse problemstillingen har jeg foretatt en kvalitativ studie, nærmere bestemt et semistrukturert intervju. Her har jeg intervjuet 5 voksne personer i aldersgruppen 29 – 54 år, 3 kvinner og 2 menn. Rekrutteringen har foregått via ei lukket gruppe på Facebook – «Forum for høysensitive». Utvalgte inklusjonskriterier har vært høysensitive personer som definerer seg selv som høysensitive, og som har vært i kontakt med velferdstjenester. Funnene viser at de fleste informantene mener at det er noe spesielt og annerledes ved dem. Oppdagelsen av egen høysensitivitet fører til nysgjerrighet og behov for mer kunnskap om seg selv, samtidig åpner det en dør for kommunikasjon med andre høysensitive personer. Studien viser at informantene har ulike erfaringer når det gjelder velferdstjenester. De fleste opplever at deres høysensitivitet ikke blir tatt på alvor, med mindre de har en annen diagnose eller andre utfordringer som på en måte er «godkjent» i samfunnet. Mange er av den oppfatning at systemet og dets lover og regler er viktigere enn mellommenneskelige møter, i og med at menneskene må tilpasse seg systemet for å kunne få hjelp. De fleste informantene har behov for tilrettelegging når de benytter seg av velferdstjenester. Kunnskapsnivået til de ulike instansene er slik helt avgjørende for å skape en god opplevelse og for å gi den riktige hjelpen som den enkelte høysensitive kan ha behov for.
dc.description.abstractThis master's thesis is about the experiences of highly sensitive people in meeting with the professional help apparatus - welfare services. There is relatively little or no knowledge of highly sensitive individuals within the support system who are welfare services. In this study, I want to put high sensitivity on the agenda, bring out knowledge about highly sensitive people's experience of themselves, and uncover the needs and challenges that each individual who defines themselves as highly sensitive has when they are in contact with welfare services. To shed light on the problem, I have conducted a qualitative study - semi-structured interview. Interviewed 5 adults in the age group between 29 - 54 years. Interviewed 3 women and 2 men. Recruitment has taken place via a closed group on Facebook - "Forum for the highly sensitive". Selected inclusion criteria - highly sensitive people who define themselves as highly sensitive, and who have been in contact with welfare services. The findings indicate that most informants perceive themselves as something special and different. The discovery of one's own high sensitivity leads to curiosity and the need for more knowledge about oneself, at the same time it opens a door for communication with other highly sensitive people. The study revealed that the informants have different experiences when it comes to welfare services. Most people experience that their high sensitivity is not taken seriously, unless they have a different diagnosis or other challenges that are in a way "approved" in society. It is easily perceived that the system, rules and laws that go first in meetings with people, and that there are people who have to adapt inside the system, it is they who have to fit in to be able to get help. Most informants need facilitation when they are in contact with welfare services, and that the level of knowledge of the various agencies is absolutely crucial to create a good experience and to provide the right help that each highly sensitive person may need.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title"Når man har behov for hjelp" - en kvalitativ undersøkelse om høysensitives erfaringer med velferdstjenester
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel