Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKiik, Riina
dc.contributor.authorKvithyll, Oda Digernes
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:48Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55469977:9533941
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785684
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å se på hvilket fokus barneverntjenesten har på negativ sosial kontroll i flerkulturelle familier. Videre ville jeg se på hvilke erfaringer saksbehandlere på flerkulturelt team har gjort seg opp ved å jobbe med familier hvor det utøves negativ sosial kontroll, samt se hvilke erfaringer saksbehandlere på en barneverntjeneste hvor det ikke er inndelt i flerkulturelt team har gjort seg. Det er brukt semi-strukturerte intervjuer i en kvalitativ metode, og det er blitt intervjuet til sammen 10 informanter fra to ulike barneverntjenester i Norge. Den ene barneverntjenesten har et flerkulturelt team hvor de kun jobber med flerkulturelle familier, og den andre tjenesten er en mindre tjeneste, hvor de ikke er inndelt i et eget flerkulturelt team. Informantene opplyser at de bruker tolk i møter med flerkulturelle familier. Informantene har både positive og negative opplevelser ved å bruke tolk med flerkulturelle familier. Informantene opplyser at de ikke har fått opplæring i hvordan de skal bruke tolk, verken på skolen eller i jobbsammenheng. Videre viser undersøkelsen at det er fokus på negativ sosial kontroll ved barneverntjenesten med det flerkulturelle teamet. De har mye kunnskap om tema, men de uttrykker likevel et ønske om ytterligere kompetanse. Ved den andre tjenesten er fokuset opp til den enkelte ansatte, da det ikke er fokus på flerkulturell kompetanseheving i tjenesten. Det er opp til hver enkelt å lese seg opp på kultursensitivitet og flerkulturell kompetanse. Det er behov for en mer strukturert, systematisk og lik kompetanseheving ved barneverntjenestene, slik at man får lik oppfølging uansett hvor man bor. Nøkkelord: Flerkulturelt, barnevern, kultursensitivitet, negativ sosial kontroll, krysskulturell
dc.description.abstractThe purpose of my research was to see what focus the Norwegian child welfare service have got on negative social control in multicultural families. Furthermore, I wanted to look at what experiences caseworkers on multicultural team have gained by working with families where negative social control is exercised, as well as which experiences caseworkers on a child welfare service where it is not divided into multicultural team have made. Semi-structured interviews have been used in a qualitative method, and a total of 10 informants from two different child welfare services in Norway have been interviewed. One child welfare service has a multicultural team where they work only with multicultural families, and the other service is a smaller service where they are not divided into a separate multicultural team. The informants state that they use interpreters in meetings with multicultural families. The informants have both positive and negative experiences using interpreters with multicultural families. The informants state that they have not been trained in how to use an interpreter, either at school or in a job context. Furthermore, the survey shows that there is a focus on negative social control in the child welfare service with the multicultural team. They have a lot of knowledge about the topic, but they still express a desire for further expertise. In the second service, the focus is on the individual employees, as there is no focus on bettering multicultural knowledge in the service. It is up to each individual to read up on cultural sensitivity and multicultural knowledge. There is a need for a more structured, systematic and equal competence enhancement in child welfare services, so that families receive equal follow-up wherever they live in Norway. Keywords: Multicultural, child welfare service, culture sensitivity, negative social control, cross cultural
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNegativ sosial kontroll i flerkulturelle familier - barnevernsarbeideres perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel