Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDyrendahl, Hanna P.S.
dc.contributor.authorBakkebø, Mette
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:45Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:34116776
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785681
dc.description.abstractBarns seksuelle utvikling er like naturlig som all annen utvikling. Seksualiteten har stor variasjon, og det kan til tider være vanskelig for voksne å vurdere hva som er normal og hva som kan være problematisk og skadelig atferd hos barn. Barn som uttrykker skadelig seksuell atferd, utfører seksuelle handlinger som er skadelige både for seg selv og de som utsettes. De senere årene har vi fått mer kunnskap om at seksuelle overgrep av barn mot andre barn er mer utbredt enn hva man før trodde, og minst like skadelig som når det er en voksen overgriper. Gjennom aktuell forskning og litteratur har jeg forsøkt å finne ut av hvordan man kan oppdage skadelig seksuell atferd hos barn, og hvordan man som sosialarbeider kan møte barna som uttrykker det. Forskningen viser mangel på kunnskap og usikkerhet blant fagfolk i forhold til barns seksualitet og hvordan møte barn som uttrykker skadelig seksuell atferd. Feilvurderinger av seksuell atferd kan ha store negative konsekvenser for barna det gjelder. Både barn og voksne kan ha sperrer som gjør det vanskelig å snakke om et tabubelagt tema som seksualitet. Som jeg trekker frem i oppgaven, er det imidlertid særdeles viktig med en trygg førstelinje som tør å snakke med, og møter barna som utøver skadelig seksuell atferd med respekt og som et godt speilbilde. Som sosialarbeider skal man kunne se bak de skadelige handlingene for å være i stand til å hjelpe. Man må se på flere faktorer i barnets liv, som oppvekstmiljø og samfunnet rundt. Samtidig må man kunne kjenne sine egne begrensninger, og være i stand til å viset barnet videre til andre med større kunnskap dersom egen kompetanse kommer til kort.
dc.description.abstractThe development of children’s sexuality is just as natural as any other form of development. It can, however, be difficult for adults to differentiate between normal and problematic or harmful sexual behavior in children. Children who exhibit harmful sexual behavior perform sexual acts that are damaging to themselves and/or towards those who are subjected to them. Knowledge that has become available in recent years reveal that sexual assault towards children commited by other children happens more often than was previously thought. Their effects are also just as serious, or even more serious, as assaults commited by adults. By analyzing revelant research and litterature I have suggested ways to discover harmful sexual behavior in children, and how social workers can meet children who express it. Research shows that there is a general lack of knowledge, and significant uncertainty, amongst professionals on these topics. Making the wrong assessments of sexual behevior in children can result in significant negative consequences for them. Sexuality is an area that is heavily laden with taboos, not only amongst children but also amongst adults. As I point out in this thesis, it is very important that a competent first line support structure exists, that is able to talk to children with respect and as a good mirror. As a social worker you should be able to see behind any harmful acts to be able to help. One must evaluate several factors in the childrens life, like the environment they grew up in and society around them. Also, one should be well aware of ones own limitiations, and be prepared to refer children that need it to other professionals that have more specialized competence.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns seksualitet- når atferden blir skadelig
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel