Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalsebø Vollan, Ingvild
dc.contributor.authorVollan, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:33Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56775632:21518383
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785675
dc.description.abstractSammendrag Tema: Personlig kompetanse. Problemstilling: Hvilken betydning har barnevernspedagogens personlige kompetanse i de første møtene med barnet og familien i førstelinje barnevern? Resultater: Som barnevernspedagog skal jeg blant annet klare å se livssituasjonen til barn, unge og familier i en helhetlig sammenheng, og ta vurderinger ut i fra hvordan jeg forstår situasjonen FO (2020). Hvordan jeg forstår helheten i situasjonen er ifølge Skau (2011) blant annet avhengig av min personlige kompetanse. Jeg fant ut at forforståelsen til familien og barna har stor betydning i det første møtet med barnevernet, og har stor betydning for resten av saken. Barnevernspedagogen har også en forforståelse som er viktig å være bevisst på. Videre fant jeg at kommunikasjon er viktig for samarbeidet, måten vi kommuniserer på har stor betydning for om kommunikasjonen blir god. Kompetansen i barnevernet har vært et hett tema i flere år, og det er gjennom flere rapporter kommet frem at barnevernet trenger et kompetanseløft uten at det er blitt tatt tak i Bufdir (2019 ). Fra 1. Januar 2031, skal det stilles krav til masterutdanning for ansatte i det kommunale barnevernet. Barnevernsproffene derimot vil at barnevernspedagoger skal ha ”hjertet foran og kunnskapen bak i sekken”. Teorier og metoder vil komme og gå, men personlig kompetanse vil alltid ligge i bunnen hos hver enkelt barnevernspedagog. Denne kompetansen foreldes ikke, men kan forfalle hvis man ikke jobber med Skau (2011 s. 76). Derfor anser jeg personlig kompetansen som ekstra viktig å sette søkelyset på.
dc.description.abstractSummary Theme: Personal competence Thesis statement: Of what importance are the personal competence of child welfare-workers, when it comes to the first encounters with the families? Results: As a child welfare-worker I am supposed to see the whole picture when it comes to children and families life-situations and evaluate how I see the situation FO (2020). How I understand the whole of the situation depends, according to Skau (2011), among other things on my personal expertise . I discovered that the families knowledge in advance was of great importance. The child welfare-worker should also be aware of his knowledge in advance. Furthermore I found communication important for the cooperation, and how we communicate is important in order to secure good communication. The competence throughout child welfare has raised heated discussions for several years, and through a number of reports it has been claimed that the child welfare needs to raise the competence but without any big changes yet Bufdir (2019). As of 2031, 5 years of education will be required for employees in child welfare. Former users of child-welfare on the other hand, wants the child welfare-workers to «wear their harts on their sleeves, and their tools in the backpack». Theories and methods will come and go, but personal competence will always be there as a foundation for all child welfare-workers. This competence does not obsolate, but may decay unless practiced Skau(2011). This is why I consider it to be of major importance to focus on personal competence.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePersonlig kompetanse - undervurdert men uvurderlig
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel