Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorJohansen, Helene Sunde
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:30Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:24099790
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785673
dc.description.abstractSkoletrivsel og et godt psykososialt miljø har vært politiske prioriteringer over flere år. Samtidig sier stadig flere elever at de opplever utenforskap og ensomhet i skolen. Konsekvensene av ensomhet kan være avgjørende for de som rammes, og vil kunne påvirke livskvaliteten på lengre sikt. Skolen er en betydningsfull arena i barn og unges liv, og skolens ansatte er pliktige i å sørge for at det fremmes et godt psykososialt miljø. Det er vesentlig at skolesystemet gjør det som kreves for at alle skal ha det godt i skolen, og jobber forebyggende slik at færre opplever ensomhet. Gjennom denne oppgaven har jeg valgt å sette søkelys på hvor betydningsfullt et godt psykososialt skolemiljø kan være i forebyggingen mot ensomhet. Ensomhet er en subjektiv følelse som innebærer at man føler en lengsel etter grunnleggende menneskelige behov som tilhørighet, anerkjennelse og fellesskap. Det å bli inkludert i et fellesskap og motta anerkjennelse fra andre er svært viktig for å kunne ha en positiv utvikling. For å kunne gi og få anerkjennelse, omsorg, hjelp og støtte må man ha tilgang på sosial kapital, som kommer i form av vennskap. Vennskap kan være beskyttende ovenfor barn som lever med andre typer risikofaktorer. Sosialarbeidere kan ha en utslagsgivende rolle i skolemiljøet, og bruke verdiene og ferdighetene vi har til å skape trygghet og tilhørighet for alle barn og unge. Ensomhet er vanskelig å oppdage da det kan oppstå i ulike dimensjoner og kan ramme alle på ulike måter. Forebygging som er rettet mot hele skolemiljøet er derfor nødvendig.
dc.description.abstractStudents well-being and a good psychosocial environment have been political priorities for several years. At the same time, more and more students say that they are experiencing exclusion and loneliness in school. The consequences of loneliness can be critical for those affected and may affect the quality of life in the longer term. The school is an important arena in the lives of children and young people, and the school's staff is obliged to ensure that a good psychosocial environment is promoted. It is crucial that the school system does what is required for everyone to feel comfortable in school and works preventively so that fewer students experience loneliness. Through this thesis I have chosen to highlight how important a good psychosocial school environment can be in the prevention of loneliness. Loneliness is a subjective feeling that involves a longing for basic human needs such as belonging, recognition and companionship. Being included in a community and receiving recognition from others is very important to have a positive development. To give and receive recognition, care, help and support, one must have access to social capital, which comes in the form of friendship. Friendship can be protective for children living with other types of risk factors. Social workers can play a decisive role in the school environment and use the values and skills we hold to create security and belonging for all children and youth. Loneliness is difficult to detect as it can occur in different dimensions and can affect everyone in different ways. Prevention aimed at the entire school environment is therefore necessary.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEnsomhet i skolen - viktigheten av et godt psykososialt miljø
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel