Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllefsen, Cecilie
dc.contributor.authorLarssen, Ida Juliane
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:29Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:23320740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785671
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunnen for oppgaven var et ønske om å forstå barnevernsinstitusjonsansattes tilrettelegging for ungdommers medvirkning. Diskurser fremsto som et svært nyttig og interessant teoretisk utgangspunkt. Problemstillingen ble dermed: «Hvilke diskurser om barnet gjør seg gjeldende i barnevernsinstitusjoner med betydning for barnets medvirkning?» Oppgaven ser på ungdom selv om det står «barnet» i problemstillingen. For å besvare problemstillingen ble det benyttet et strukturert litteratursøk i kombinasjon med kjedesøk. Diskursene som ble funnet i litteratursøket, og som gjør seg gjeldende for ungdommers medvirkning var «det uansvarlige barnet», «det kompetente barnet», «barnet som skadet» og barnet som et «rettighetsbarn». Drøftingen finner at den posisjonen den ansatte får gjennom diskursene er av betydning. Relasjonene som skapes på bakgrunn av diskursene er preget av maktforhold. Dette skjer enten ved at den ansatte får tilgang til å benytte mer tvang diskursen om barnet som «uansvarlig», eller at den ansattes innflytelse over ungdommenes medvirkning blir skjult i diskursen om «barnet som kompetent». Det blir dermed mindre medvirkningsrom for ungdommen. Drøftingen viser også hvordan sosiale prosesser som stemplings- og avviksprosesser kan forekomme som konsekvens av diskursene. Disse prosessene kan skje på bakgrunn av strukturelle forhold ved institusjonen som skiller seg fra hvordan et «normalt» hjem er. Sider som sees på som avvikende ved ungdommene kan også bidra til at de føler seg annerledes. De vil ha større vansker både til å bli lyttet til ordentlig av ansatte når de kun sees på som «skadet». I tillegg kan diskursene bli selvoppfyllende profetier og passivisere ungdommen. Dette bidrar derfor også til en redusert medvirkningsrom. Konklusjonen viser hvordan det ligger mye makt i diskursene som er presentert. Sosialt arbeid som fag blir løftet fram som å kunne bidra med en helhetlig forståelse i et nokså motsetningsfylt diskurslandskap.
dc.description.abstractAbstract The background for the thesis was a desire to understand the child welfare institution's facilitation of youth participation. Discourses emerged as a very useful and interesting theoretical starting point. The question thus became: "What discourses about the child are prevalent in child welfare institutions with significance for the child's participation?" The task looks at youth even if it says "child" in the problem. A structured literature search was used in combination with chain searches. The discourses that were found were "the irresponsible child", "the competent child", "the child who was injured" and as a "rights child". The discussion finds that the position the employees get through the discourses is important. The relationships created on the basis of the discourses are characterized by power relations. This is done either by giving the employee access to use more coercion in the discourse about the child as "irresponsible", or by the employee's influence over the youth's participation being hidden in the discourse about "the child as competent". There will thus be less room for participation for the youth in both discourses. The discussion also shows how social processes such as deviation processes can occur as a consequence of the discourses. These processes can take place on the basis of structural conditions when institutions differ from a typical "normal" home. Sites that are viewed as aberrant by youth can make them feel different. They will have greater difficulty being listened to properly by employees when viewed only as "injured". In addition, the discourses can become self-fulfilling prophecies and passivate the youth. This therefore also contributes to a reduced participation space. The conclusion shows how much power lies in the discourses presented. Social work as a subject is highlighted as being able to contribute a holistic understanding in a rather contradictory discourse landscape.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDiskursens rolle i ungdommers medvirkning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel