Prestasjonspress og stress hos ungdom i videregående skole
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1411]
Abstract
I denne bacheloroppgaven ville jeg finne ut av “hvilke perspektiver kan være nyttige i sosialt arbeid med ungdom i videregående skole som sliter med prestasjonspress og stress?”. Oppgaven er en litterær oppgave, hvor jeg har brukt litteratur for å besvare problemstillingen min. Her vektlegges et samfunnsorientert perspektiv, helsefremmende perspektiv, anerkjennende perspektiv, forebyggende perspektiv og et helhetssyn. Aron Antonovskys teori om Opplevelse av Sammenheng(OAS), fra den salutogene modellen, spiller en sentral rolle som et helsefremmende perspektiv i denne oppgaven. Konklusjonen er at de to viktigste perspektivene i møte med prestasjonspress og stress er et helsefremmende perspektiv med fokus på mestring, mening og motivasjon, flyt og et anerkjennende perspektiv med fokus på å bekrefte at ungdom er gode nok som de er. In this bachelor thesis I wanted to research ”which perspectives can be useful in social work with high school students struggling with performance pressure and stress?”. The assignment is a literary assignment, and I therefor researched the existing literature in the field to answer my thesis. The different perspectives I use in my assignment is: society-oriented perspective, health-promoting perspective, recognition-oriented perspective, prevention-oriented perspective and a perspective that looks at the whole situation and environments around the youths. Aaron Antonovskys salutogenic model, with focus on Sense of coherence(COS), has an important role in the health-promoting perspective in this assignment. In conclusion the two most important perspectives when dealing with performance pressure and stress is the health-promoting perspective focusing on coping, meaning, motivation and flow, and the appreciative perspective focusing on confirming that youths are good enough as they are.