Introduksjonsprogram og integrering
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1400]
Abstract
Sammendrag Introduksjonsprogram for flyktninger er et av de viktigste tiltakene i den norske integreringspolitikken. Målsetting for programmet er å styrke flyktningers deltakelse i samfunns- og yrkesliv. For å nå målet trenges det blant annet at flyktningene blir møtt med respekt og anerkjennelse. Problemstillingen til oppgaven lyder som følger: Er utformingen av introduksjonsprogrammet slik at det fremmer flyktningers integrering og kvalifisering til et norsk arbeidsmarked? For å belyse problemstillingen har jeg valgt å benytte meg av litteraturstudie som metode. Oppgaven er et selvvalgt tema som bygger på litteratur og teoretiske perspektiver, samt forskningsartikler.
Mangel på språk og nødvendige kompetanse kan være et av de største utfordringer som flyktninger møter i arbeidsmarkedet. Av de som blir kvalifisert til arbeid, er det ingen garanti for å få seg jobb. En av grunnene kan være forskjellbehandling og diskriminering i arbeidsmarkedet. Introduksjonsprogrammet er i liten grad rustet til å kvalifisere flyktninger direkte ut i arbeidslivet, men den kan gi de grunnleggende kvalifikasjoner.
Jeg er kommet fram til at selv om arbeidsledigheten er høy blant flyktninger, er det en god utvikling i måloppnåelse for deltakere i introduksjonsprogram. Flyktninger med skolegang og høyere utdanning fra sitt hjemland viser seg å få bedre effekt introduksjonsprogrammet enn de som har lite eller ingen skolegang fra hjemlandet. Integreringsprosessen krever innsats både fra den enkelte flyktning, den norske befolkning, og regjeringen. Det er viktig å bekjempe diskriminering i arbeidsmarkedet, og det må jobbes med å endre den negative holdningen enkelte norske arbeidsgivere har til flyktninger. For å lykkes med å få flere flyktninger i arbeid, bør regjeringen utforme flere tiltak som er mer arbeidsrettet enn dagens introduksjonsprogram. Abstract The introduction program for refugees is one of the essential measures in the Norwegian integration policy. The program aims to strengthen the participation of refugees in social and professional life. In order to achieve the program aims, the refugees need to be met with respect and recognition. The problem statement of the task is as follows: Is the design of the introduction program designed to promote the integration and qualification of refugees into a Norwegian labour market? To elucidate the problem, I have chosen to use a literature study as a method. The thesis is a self-selected topic based on literature and theoretical perspectives, as well as research articles.
Lack of language and necessary skills can be one of the biggest challenges that refugees face in the labour market. Of those who are qualified for work, there is no guarantee of getting a job because they may face discrimination in the labour market. The introduction program is, to a small extent, equipped to qualify refugees directly into working life, but it can provide the necessary qualifications.
I have concluded that although unemployment is high among refugees, it is a proper development in goal achievement for participants in the introduction program. Refugees with schooling and higher education from their home country have a better effect on the introduction program than those who have little and no training from their home country. The integration process requires action from both the individual refugee, the Norwegian population, and the government. It is essential to combat discrimination in the labour market and to change the negative attitude that some Norwegian employers have towards refugees. To succeed in getting more refugees into work, the government should design more measures that are more work-oriented than today's introduction program.