Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse
dc.contributor.authorAksetøy, Petter Steen
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:07Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56775632:21506759
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785662
dc.description.abstractFormålet med dette litteraturstudiet var å undersøke sammenhengen mellom barn som mobber og deres underliggende utfordringer ved hjelp av eksisterende forskning, i håp om å oppdage nye og bedre måter å arbeide med forebygging av mobbende adferd. Ved å ha sortert kunnskap fra et bredt fagfelt, har jeg hentet ut hovedtrekkene ved mobberne og mobbeofrene sine personligheter samt konsekvensene mobbingen har på deres utvikling. Funnene viser at mobbere ofte har underliggende faktorer som utløser negativ adferd i form av fysisk og psykisk, direkte og indirekte mobbing. Disse faktorene utgjør en predisposisjon hos mobberen, som ofte tar utgangspunkt i et snevert utvalg av handlingsmønstre når vedkommende møter sosiale hinder i samhandling med andre. Sosiale relasjoner er et viktig virkemiddel i arbeidet med å motvirke denne adferden, men kan oppleves utfordrende grunnet mistillit til voksenpersoner. For å forebygge mobbende adferd som i ytterste konsekvens kan føre til utvikling av psykiske lidelser, selvskading og selvmord hos våre barn og unge, er det svært viktig å finne gode strategier i møte med barna som utfører mobbende handlinger. Min studie viser at metoder som i utgangspunktet benyttes for å behandle barn med alvorlige traumer kan fungere i arbeidet med å skape relasjon til mobberen, ved å bistå mobberen med å forstå sine egne følelser, og deretter regulere disse på andre måter enn gjennom skadelig adferd.
dc.description.abstractThe purpose of this literature study was to examine the correlation between children who bully and their underlying challenges using existing research, in hope of discovering new and better ways to work with the prevention of bullying behavior. By sorting knowledge from various disciplines, I have extracted the main features from the personalities bullies and their victims, in addition to the impact the bullying has on their development. My findings show that bullies more often tend to have underlying factors that trigger negative behavior through physically and mentally, direct and indirect bullying. These factors consitutes a predisposition among the bullies, which is often based in a narrow selection of patterns of behavior when they encounter social obstacles in interaction with others. Social relations are an important tool in counteracting this behavior, despite experiencing additional difficulties regarding this matter due to their distrust towards adults. In order to prevent this bullying behavior, which in a worst case scenario may lead to the development of mental illnesses, self harm and even suicide among our youth and adolescents, it is of great importance to find good strategies on encountering the children performing these bullying actions. My study shows how methods that originally are used to treat children with severe trauma, may help in the process of making a relation to the bully, by assisting them in understanding their own feelings, and thereby being able to regulate these in other manners than through harmful behavior.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHan vil bare være vennen din
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel