Show simple item record

dc.contributor.advisorEllefsen, Cecilie
dc.contributor.authorRustad, Ingvild Flornes
dc.date.accessioned2021-09-28T18:44:28Z
dc.date.available2021-09-28T18:44:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:21631809
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785643
dc.description.abstractSammendrag Denne bacheloroppgaven vil ta for seg temaet unge og deres brukermedvirkning innenfor psykisk helsevern. I 2019 kom Helse og Omsorgsdepartementet med en opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse som skal gjelde for perioden 2019 - 2024. Denne opptrappingsplanen har blant annet fokus på brukermedvirkning. Dette vekket en nysgjerrighet rundt hva brukermedvirkning er og faktorer som hemmer og styrker brukermedvirkning for barn og unge. Brukermedvirkning er noe som er lovfestet, og beslutningene som tas skal gjenspeile brukerens behov og ønsker. Gjennom bacheloroppgaven drøftes følgende problemstilling: Hva hemmer og hva styrker brukermedvirkning i psykisk helsevern for unge? I denne oppgaven drøftes følgende to faktorer som kan hemme medvirkning blant unge: Systemet som hindring for medvirkning og mangel på informasjon. Som ung har man ikke den samme kunnskapen om systemet som fagpersoner har. Som fagperson opparbeider man seg kunnskap om systemet gjennom utdanning og praksis. Samtidig har hvert fag sin egen terminologi som kan være vanskelig for unge å forstå. Informasjon er og viktig i et medvirkningsperspektiv. Mangel på informasjon gjør at man ikke kan ta gode valg for seg og sin behandling. Videre drøftes følgende to faktorer som kan styrke brukermedvirkning blant unge: Relasjonen som grunnlag for medvirkning, og opplæringsprogram for brukere som ønsker å medvirke. Relasjonen mellom behandler og bruker er viktig fordi den er med på å skape tillit, god samhandling og kan utjevne maktforskjellene mellom behandler og bruker. Opplæringsprogrammene kan være med på å myndiggjøre personer ved å gi dem økt kunnskap om systemet slik at de kan ta gode valg for seg og sin behandling. Disse programmene er viktige i opplæring av erfaringskonsulenter. Erfaringskonsulenter kan bidra med et pårørende- og brukerperspektiv til systemet, samt myndiggjøre brukere gjennom å gi dem kunnskap om systemet.
dc.description.abstractAbstract This thesis will go in depth on the subject of youths and their user involvement in mental health care. In 2019 the Norwegian Ministry of Health and Care proposed a plan to improve mental health care for children and young people. User involvement for youth and children is one of the focus areas of this plan. While looking at this plan I became curious about factors that hinder and factors that strengthen user involvement amongst young people. User involvement is manifested in the law, and the decisions that are made must reflect the user´s needs and wishes. This thesis will discuss the following research question: What hinders and what strengthens user involvement in mental health care for young people? The following two factors will be discussed as hinders for user involvement: The system as a hinder, and lack of information. Young people do not have the same knowledge about the system as professionals. Professionals gain knowledge about the system through education and practice. Each profession has its own terminology which can be difficult for young people to understand. The lack of information can be a hinder for user involvement. This can hinder the user in making good decisions. The following two factors that can strengthen user involvement will be discussed: The relationship between the user and the professional, and training of users who want to participate in user involvement. The relationship between user and professional can provide trust, good interaction between user and professional, and it can minimize the differences in power between user and professional. The training of those who want to take part in user involvement can empower the user by providing knowledge about the system. Training of peer workers is also important. Peer workers can bring a user perspective to the services, as well as empowering users by providing knowledge about the system.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHva hemmer og hva styrker brukermedvirkning i psykisk helsevern for unge?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record