En vurdering av hvorvidt familieråd som metode kan bidra til å ivareta barns rett til medvirkning.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785633Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Sammendrag
Internasjonal og norsk lov har tildelt barn visse rettigheter. En av disse rettighetene er rettentil medvirkning. Alle barn har rett til å bli hørt i saker som berører dem. Barnet vil ikkebestandig være klar over sine rettigheter, derfor er det i barnevernet sosialarbeideren somsitter på dette ansvaret. Det finnes flere metoder som tar sikte på å inkludere barnet i størregrad og som dermed muligens innfrir kravet om medvirkning. Familieråd er en slik metode. Ifamilieråd er barnet i sentrum og hovedmålet med metoden er å forbedre situasjonen forbarnet.
Forfatteren har gjort en litteraturstudie for å undersøke hvordan familieråd som metode kanblir brukt av sosialarbeidere i barnevernet for å ivareta barnets rett til medvirkning. Familierådbidrar til å anerkjenne barnets perspektiv ved å sette barnet i sentrum. Anerkjennelse er viktigfor at barnet skal realisere seg selv og føle seg betydningsfull og viktig. Barn som ikke bliranerkjent kan ha utfordring knyttet til identitetsutvikling senere. Familieråd har derfor et stortpotensial for å ivareta barns rettigheter til brukermedvirkning i barnevernet. Dette harundertegnede fått bekreftet av flere uavhengige kilder som viser til at metoden bidrar til åutjevne maktbalansen mellom profesjonsutøver og bruker. Det kreves mer prioritering av tidog ressurser i norsk barnevern for å implementere metoden. Godt forarbeid ved bruk avfamilierådsmetoden er funnet til å være essensielt for at barnets rett til medvirkning skalfungere best mulig.
Metoden har noen sentrale utfordringer og muligheter på grunn av den ikke nødvendigvistrenger å involvere sosialarbeideren under selve utførelsen av familierådet. Barnet kan blimarginalisert dersom andre aktører tar for mye fokus. Sosialarbeideren kan også slite med åidentifisere slike situasjoner på grunn av at man ikke deltar. Forberedelse og dialog med alleparter vil kunne hjelpe i slike situasjoner.
Nøkkelord: brukermedvirkning, barn, medvirkning, barnevernet, familieråd, makt ogdeltakelse. International and Norwegian law has given children certain rights. One of these rights is theright to complicity. All children have a right to be heard in cases that regard them. The childwill not always be aware of its rights, and it is therefore the responsibility of the social workerin the Norwegian children’s welfare to ensure they are secured. There exist several methodsthat aim to include the child in a greater way and thus ensure the child’s right to complicity.Family council is one such method. In family council, the child is in the centre. The main goalwith the method is to improve the situation for the child.
The author has done a literature study to review how family council as a method can be usedby the social workers in the Norwegian children’s welfare to ensure the right to complicity.Family council contributes to recognize the child’s perspective by putting the child in centre.Recognition is important for the child’s self-realization and its own self-perception. Childrenthat are not recognized may experience challenges with identity development later in life.Family council therefore has a great potential to maintain and ensure children’s rights for usercomplicity in the Norwegian children’s welfare. In the performed literature study, it isconfirmed by several independent sources that the method contributes to balance the powerdifferential between the professional social worker and the user. It was found that it requiresmore prioritization of time and resources in Norwegian child’s welfare to implement themethod. Thorough preparatory work is essential when utilizing the family council method toensure the child’s right to complicity.
The method has some central challenges and opportunities because it does not necessarilyneed to involve the social worker during execution. The child can be marginalized if otherstakeholders take too much focus in the council. The social worker can also have difficultiesidentifying such situations because he or she is not taking part in the physical council.Preparatory work and dialogue with all stakeholders can alleviate some of these challenges.
Index terms: user complicity, children, complicity, children welfare, family council, powerand participation.