Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMidjo, Turid
dc.contributor.authorBrandlie, Emma-Marie
dc.date.accessioned2021-09-28T18:44:01Z
dc.date.available2021-09-28T18:44:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:22064505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785631
dc.description.abstractSkolen kan sees på som en beskyttelsesfaktor, der man opplever trygghet, skaper vennerelasjoner og tilhørighet. Men skolen kan også sees på som en risikofaktor der noen elever opplever å bli mobbet, ikke bli sett eller bli preget av en skole med liten struktur for å oppdage barn som har det vanskelig. Flere studier viser at mange norske barn sliter med den psykiske helsen. Dette krever gjerne et personale som har nok kunnskap til å møte alle behovene dagens barn og unge har. Noen av hovedfunnene i denne oppgaven viser nemlig at mange lærere syns psykisk helse er et vanskelig tema å snakke om, og at det dessverre er få sosialarbeidere ansatt i skolen. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å se på hva som kan forebygge utvikling av psykiske vansker eller lidelser. Sosialarbeidernes kompetanse vil være en sentral del av oppgavens diskusjon. LINK vil bli presentert som et godt redskap sosialarbeidere og andre miljøterapeuter i skolen kan bruke i arbeid med psykisk helse. LINKs verdigrunnlag ligner mye på sosialt arbeids verdier og syn på mennesker. I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. I den forbindelse har jeg utført systematisk litteratursøk for å finne relevant og eksisterende fagkunnskap, forskning og teori. Oppgaven inneholder fem hovedkapitler. For å skape et godt grunnlag er teoridelen bygd slik at fakta om psykisk helse blant barn blir presentert først. Videre kommer kunnskap om psykososialt miljø, som er sentralt i skolesektoren. Deretter kommer teori om LINK, etterfulgt av teori om forebygging. Til slutt kommer kunnskap om tverrfaglig samarbeid, noe som er viktig når ulike yrkesgrupper skal jobbe sammen. Problemstillingen vil så bli drøftet og sett i lys av ulike sentrale teorier i sosialt arbeid. Nøkkelord: Link, forebygging, psykisk helse blant barn, psykiske vansker og psykiske lidelser, sosialarbeidere, tverrfaglig samarbeid.
dc.description.abstractThe school can be seen as a protective factor, where one experiences security, creates friendships and a feeling of belonging. But the school can also be viewed as a risk factor that can lead to some students experiencing bullying, a feeling of being disregarded or being affeted by a school with little structures in place to identify children who are having a hard time. Several studies argue that many Norwegian children struggle with their mental health. This often requires staff that has enough knowledge to meet all the needs of today's children and young people. Some of the main findings of this thesis shows that many teachers find mental health a difficult topic to talk about, and that unfortunately there are few social workers employed in the school. The aim of this bachelor thesis is to look at what can prevent the further increase of psychological difficulties or disorders. The social workers competence will be a central part of the thesis’ discussion. LINK will be presented as a good tool for social workers and other therapists in the school, to use in working with mental health among vulnerable children in the 5th to 7th grade. LINK's values are very similar to social work values and view of humanity. In this study, a literature study has been used as a method. In this connection, I conducted a systematic literature review to find relevant existing academic expertise, research and theory. The thesis contains five main chapters. To create a good foundation, the theory section is built so that facts about mental health among children are presented first. Further comes knowledge about the psychosocial environment, which is central to the school sector. Then comes the theory of LINK, followed by the theory of prevention. In the end comes knowledge of interdisciplinary collaboration, which is important when different professions work together. The research topic will then be discussed and seen in light of various central theories in social work. Keywords: LINK, prevention, mental health amongst children, mental difficulties and mental disorders, social workers, interdisciplinary cooperation.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan bruk av LINK være et godt redskap for sosialarbeidere som jobber med psykisk helse blant risikoutsatte barn på mellomtrinnet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel