Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorPedersen-Smith, Benedicte
dc.date.accessioned2021-09-28T18:43:55Z
dc.date.available2021-09-28T18:43:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56775632:21506788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785627
dc.description.abstractOppgaven tar for seg tema om ettervirkninger av tidlig omsorgssvikt hos barn og unge. Den teoretiske referanserammen bygger på John Bowlbys tilknytningsteori og indre arbeidsmodeller, i sammenheng med Mary Ainsworths ABCD-modell for kartlegging av tilknytningsstil. Et barns tilknytning til sine primære omsorgspersoner kan på mange måter si noe om hvordan barnet kan komme til å møte verden utenfor hjemmet. De tidlige erfaringene barnet får når det kommer til dekking av behov og mengde stimuli fra sine nærmeste, vil utgjøre barnets indre arbeidsmodeller. Disse arbeidsmodellene blir barnets referanseramme når det kommer til å skape nye relasjoner, og om det er preget av trygg eller utrygg tilknytning kan være utslagsgivende for barnets følelse av verdi og selvtillit. Senere har forskning vist at de indre arbeidsmodellene er endringsbare, men at endring forutsetter en viss grad av kognitiv modenhet, noe barnet er avhengig av å bli stimulert for å kunne utvikle. I tillegg til tilknytningsstil og indre arbeidsmodeller sies det at selvregulering og utvikling av evne til mentalisering kan predikere hvordan barnet vil skape relasjoner i sosial interaksjon. Alle erfaringer av skapte relasjoner legges til i totalen av relasjonserfaringer, der menneskets dynamiske hjerne vil tilstrebe å tilpasse seg omstendighetene, og memorere de mekanismene som oppfattes som mest hensiktsmessige. Erfaringen bæres med inn i barnets ungdomsår, og dersom ungdommen har en utrygg tilknytningsstil kan det være avgjørende hvordan voksne møter ungdommen og eventuelt bistår med hjelp. Axel Honneths anerkjennelsesteori bygger på kjærlighet, rett og solidaritet som tre grunnformer, som kan forklare hvilke grep som kan hjelpe en ungdom med å føle på mestring og tilhørighet i et samfunn, når ungdommen kanskje egentlig ikke føler seg sett eller anerkjent i det hele tatt.
dc.description.abstractThis theses is based on effects of early neglect of children through John Bowlby´s attachment theory, including internal working models and Mary Ainsworth´s model of attachment figures. The attachment a child has to its primary caregivers can in many ways show how the child will see and meet the world outside. The experiences that the child will acquire through the caregivers capability to stimulate and cover the child’s needs, will become internalized and called internal working models. These models will be generated expectations for future relations, based on the quality of the attachment. Whether the attachment is secure or not, will influence the child´s feeling of worth and confidence. Research has shown that the internal working models can be changed, if the person is cognitively mature after being stimulated as a child. In addition to the child´s attachment figure and the developed internal working models, self-regulation and the ability to mentalize can predict the child´s way to create relations when social interacting. The total of experiences with relations will be added to the brain´s ability to adapt, and save what is expedient. Every experience the child will carry with them into the teens and young adult life. If the person is characterized by unsecure attachment the results of the help may depend on how the helper meets the person. The theory of recognition by Axel Honneth is leaning on three terms: love, right and solidarity. These will explain what it takes for a person to feel affiliated in the society and to master life, when the basis is that he or she doesn´t feel valued nor accepted.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEt barns grunnlag for sosial utvikling: Indre arbeidsmodeller, regulering og kjærlighet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel