Improving Spatial Abilities with AR-technology
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785565Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for fysikk [2713]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Augmented Reality er en teknologi som har et høyt potensial for pedagogiske formål. Hodemonterte skjermer som Hololens og Magic Leap har dukket opp de siste årene, og utviklerne gjør store investeringer i å forbedre maskinvaren. I mellomtiden skaper forskere og selskaper en økende mengde innhold mens de presser grensene for tilgjengelig teknologi. Denne studien tar sikte på å utforske AR-teknologi og dens evner når de trener spatiale ferdigheter, med fokus på mental rotasjon. Ved hjelp av et program designet etter Shephard-Metzlers test, øvde deltakerne på å mentalt rotere figurer med Hololens One-headsettet. Hvis Hololens eller lignende teknologi viser fordeler for utdanningsformål, kan vi se en økt applikasjons- og maskinvareutvikling for AR. Funnene i denne oppgaven viser imidlertid at det ikke er noen åpenbar fordel ved å bruke RotatAR-applikasjonen under trening sammenlignet med tradisjonelle metoder. Prøvestørrelsen er imidlertid for liten til å gi noe konkluderende svar. En fordel med den tradisjonelle metoden som manglet i RotatAR, var sosial læring. Videre arbeid bør gjøres for å implementere en løsning for flerspiller-læring med Hololens, samt bedre bruker til fasilitator-interaksjon. Augmented Reality is a developing technology that has a high potential for educational purposes. Head-mounted displays such as the Hololens and Magic Leap have surfaced in recent years, and the developers are making huge investments in improving the hardware. Meanwhile, researchers and companies are creating an increasing amount of content while pushing the limits of the available technology. This study aims to explore AR technology and its capabilities when training spatial abilities, with a focus on mental rotation. Using a application designed after the Shephard-Metzler’s test, participants practiced mentally rotating figures with the HololensOne headset. If Hololens or similar technology show benefit for educational purposes we could see an increased application and hardware development for AR.The findings in this thesis show however that there is no apparent benefit from using the RotatAR application during training when compared to traditional methods. The sample size, however, is too small to give any conclusive answer. One benefit from the traditional method that was lacking in RotatAR was social learning. Further work should try to implement a solution multiplayer learning with the Hololens, as well as better user to facilitator interaction.