Railways in Sámi reindeer husbandry areas, at what cost? A study of railway development in Sámi reindeer husbandry areas in Northern Norway
Description
Full text not available
Abstract
Nordlandsbanen har siden dens bygging vært en utfordring for den samiske reindrifta i Trøndelag og Nordland. Spesielt de siste tiårene har tog-rein-påkjørsler økt på Nordlandsbanen. Samtidig som Bane NOR og reinbeitedistriktene forsøker å forhindre flere påkjørsler, er det i noen deler av Norge et stort entusiasme for å utvide Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø, nemlig Nord-Norgebanen. En ny jernbane vil påvirke desto flere reinbeitedistrikter. I denne masteroppgaven har jeg sett på utfordringene med å ha en jernbane i samiske reinbeitedistrikter. Jeg har benyttet kvalitative metoder for å intervjue reineiere og andre relevante myndighetsaktører knyttet til reindrift og jernbanedrift. Målet har vært å utforske erfaringene fra Nordlandsbanen og perspektivene på den potensielle nye Nord-Norgebanen. Jeg spør om den samiske reindriften kan ivaretas og fortsettes om den planlagte Nord-Norgebanen blir bygget i Nord-Norge. Jeg fant at utfordringene rundt jernbaner i reindriftsområder er mangfoldige og komplekse. Merarbeid og stress er knyttet til arbeidet med å forhindre påkjørsler. Det er også andre utfordringer knyttet til jernbanen i reinbeitedistriktene enn kun faren for reinpåkjørsler. Utfordringer som andre arealinngrep, rovdyr og klimaendringer spiller også inn i de samlede utfordringene med jernbanen. Ved hjelp av teorier og begreper fra landskap, planlegging, adaptiv kapasitet og tradisjonell reindriftskunnskap analyserer og diskuterer jeg funnene relatert til erfaringer med jernbaner, sumvirkninger av ulike inngrep og forstyrrelse samt reindriftens deltakelse i planprosesser. Når det gjelder spørsmålet om samisk reindrift kan fortsettes ved forlenging av jernbanen nord for Fauske, konkluderer jeg med at gjeldene praksiser ikke er tilstrekkelige for å ivareta rettferdig deltakelse for den samiske reindrifta i planprosesser. Jeg avslutter oppgaven med noen anbefalinger som går ut på å styrke reinbeitedistriktenes kapasitet til å delta i planprosesser og dermed gjøre prosessene mer demokratiske. Oppgaven min legger også opp til videre forskning på temaet. Since its construction, the Nordlandsbanen railway has been a challenge for Sámi reindeer husbandry in Trøndelag and Nordland. Especially in recent decades, train-reindeer collisions have increased on Nordlandsbanen. At the same time as Bane NOR and the reindeer grazing districts are trying to prevent more collisions, in some parts of Norway, there is great enthusiasm for expanding the Nordlandsbanen from Fauske to Tromsø, namely the Nord Norgebanen. A new railway will affect more reindeer husbandry areas. In this master's thesis, I have looked at the challenges of railway development in Sámi reindeer husbandry districts. I have used qualitative methods to interview reindeer herders and other relevant actors related to reindeer husbandry and railways activities. The aim has been to explore the experiences from the Nordlandsbanen and the perspectives on the potential Nord-Norgebanen. I ask if the Sámi reindeer husbandry can be protected and maintained if the planned Nord-Norgebanen railway is developed in Northern Norway. I found that the challenges surrounding railways in reindeer husbandry areas are diverse and complex. Additional work and stress are associated with the work of preventing train-reindeer collisions. There are also other challenges related to the railway in the reindeer grazing districts than the danger of reindeer collisions. Challenges such as further land encroachments, predators and climate change also play a role in the overall challenges with the railway. Using theories and concepts from the landscape, planning, adaptive capacity, and traditional reindeer husbandry knowledge, I analyse and discuss the findings related to experiences with railways, the cumulative effects of various interventions and disturbances and the Sámi reindeer husbandry's participation in planning processes. Regarding whether Sámi reindeer husbandry can be protected and maintained if the Nord-Norgebanen railway is developed, I conclude that current practices are insufficient to ensure fair participation for Sámi reindeer husbandry in planning processes. I end the thesis with some recommendations that aim to strengthen the reindeer grazing districts' capacity to participate in planning processes and make the processes more democratic. My thesis also calls for further research on the topic.