Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjær, Olav
dc.contributor.authorOttesen, Øyvind Hovda
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56114696:15567164
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785173
dc.description.abstractFeltbasert undervisning har lange tradisjoner i geografifaget, og i fellesfaget geografi er det læreplanfestet at elever skal tas med ut av klasserommet. Oppdaterte læreplaner, som realiseres høsten 2020, legger nye føringer for undervisning og arbeidsmetoder. Knyttet til geografifaget og feltbasert undervisning ønskes det mer aktive og utforskende elever. Undervisningen beveger seg da vekk fra tradisjonelle ekskursjoner og i retning feltkurs og feltarbeid. I tillegg til dette har dybdelæringsbegrepet fått en mer sentral plass i læreplanen. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter elever trekker fram ved henholdvis en ekskursjon og et feltkurs, samt om en av disse metodene i større grad legger til rette for dybdelæring. For å finne svar på dette har jeg deltatt på to skolers gjennomføring av feltbasert undervisning. En av turene lignet det som i litteraturen blir kalt ekskursjon, mens den andre turen lignet mer et feltkurs. I etterkant av observasjonene svarte 89 elever på en spørreundersøkelse og jeg gjennomførte fokuserte intervjuer med fire elever fra hver skole. En geografilærer, som jobbet på begge skolene og var med på begge turene, ble også intervjuet. Ifølge studien opplever elever som deltar på feltkurs det største faglige utbyttet. Oppgaver underveis skaper tydelige rammer for stoppene og holder elevene fokuserte. Oppgaver vil også frigjøre tid for læreren til å hjelpe de som trenger det. En suksessfaktor for vellykket gjennomføring er et godt for- og etterarbeid. Konkrete oppgaver og klare rammer i forarbeidet gir elevene tilgang til relevant teori og en følelse av kjennskap til stoppene. Knyttet til forarbeid ligger det dog et forbedringspotensiale, da mange elever ikke følte seg forberedte og opplevde utfordringer med å gjøre egne observasjoner underveis. Studien tar også for seg dybdelæringsbegrepet og resultatene indikerer at feltkurs legger bedre tilrette for dette enn ekskursjon. Et feltkurs gir bedre forutsetninger for å anvende egne kunnskaper i nye situasjoner. Dette vil også sørge for bedre muligheter til å se sammenhengene i faget.
dc.description.abstractField-based teaching has long traditions in the geography subject, and in the geography subject curriculum it is decided that pupils must attend teaching outside the classroom. The curriculum reform, which will be implemented in the fall of 2020, provides new guidelines for teaching and working methods. Regarding geography and field-based teaching, Norwegian Directorate for Education and Training wants more active and exploratory pupils. This moves the working methods away from traditional excursions and in the direction of field courses and field work. In addition to this, the concept of in-depth learning has gained a more central place in the curriculum. The purpose of this master thesis is to examine which strengths and weaknesses pupils experience during an excursion and a field course, and whether one of these methods better facilitates in-depth learning. To find answers to this, I have participated in two schools' implementation of field-based teaching. One of the trips was similar to what is called excursion, while the other trip looked more like a field course. After the observations, nearly 90 pupils responded to a survey about the trips. I also conducted interviews with four pupils from each school. A geography teacher was also interviewed. According to the study, pupils who participate in the field course experience a greater academic benefit on the trip. Tasks along the way create a clear framework for the stops and keep students focused. Tasks will also give teachers time to assist and answer questions. A success factor for fieldtrips are good preparations and supplementary work. Concrete assignments during preparations will prepare pupils for relevant theory and provide them better knowledge about the stops. However, there is a potential for improvement related to preparations, as many pupils did not feel prepared and experienced difficulties in making their own observations along the way. Related to the concept of in-depth learning, the results indicate that field courses are better suited for this than excursion. A field course provides good conditions for applying your own knowledge in new situations. This will also provide better opportunities to see the overall picture in the subject.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFeltkurs og ekskursjon - elevers opplevelser og mulighetene for dybdelæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel