Show simple item record

dc.contributor.advisorTjora, Aksel
dc.contributor.authorVigen, Marius Grefstad
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:18Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80180813:11549362
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784604
dc.description.abstractI denne kvalitative studien utforsker jeg hvordan fadderuken kan forstås som en mekanisme for fellesskap blant nye studenter ved NTNU i Trondheim. Mitt arbeid bygger her på en interaksjonistisk, fenomenologisk og fortolkende tilnærming, hvor jeg ønsker å se nærmere på hvordan praksisene i perioden etableres, opprettholdes, og oppleves av studentene som tar del i den. Gjennom 14 kvalitative dybdeintervjuer, likt fordelt mellom ”faddere” og ”fadderbarn”, søker jeg mer konkret en dypere forståelse av (1) ritualers betydning for fellesskapet i fadderuka, (2) overleveringen av kompetanse mellom erfarne og nye studenter, og (3) fadderukas rolle i oppstarten av studietilværelsen mer generelt. I mitt arbeid med masteroppgaven identifiserer jeg hvordan fadderuka kjennetegnes av en intensiv sosialisering og intens fellesskapsdannelse, hvor det er sentralt å være med fra starten av for å ta del i samholdet som etterhvert utvikler seg. Min sosiologiske analyse struktureres her etter de fire hovedtemaene: (1) Fadderuka som krasjkurs i studenttilværelsen, (2) Faddergruppedannelsen – sammensetning og utvikling, (3) Studielivets alkoholkultur – festing og drikkepress, og (4) Inklusjons- og eksklusjonsmekanismer i fadderuka. Gjennom analysen utvikler jeg konseptet om en studentkompetanse for å diskutere hvordan man som student i fadderuka får overlevert kunnskap og kompetanse fra erfarne studenter, som en motsats til den formelle studiekompetansen som kreves for å studere. Fadderuka er med det ikke kun 14 dager med fest og bråk, men stedet studentfellesskap etableres, og man lærer å være student. Samtidig som NTNU er helt avhengige av fadderuka for at studenter skal integreres ved universitetet, finner jeg også en tydelig ambivalens tilknyttet gjennomføringen av perioden. I overføringen av studentkompetanse mellom erfarne og uerfarne studenter, eksisterer det en rekke interaksjonsritualer som både kan styrke og svekke fellesskapet i fadderuka. Sentralt i det ritualiserte samholdet identifiserer jeg alkoholen som en sosial ingrediens for studentfellesskapet, og diskuterer i forlengelsen av dette hvordan studenter gjennom fadderuka oppdras i en problematisk festkultur der alkohol fungerer som premiss for å være sammen. I en avsluttende refleksjon argumenterer jeg derfor for at fadderuka kan forstås som en miniatyrutgave av studenttilværelsen, og at perioden slik representerer hva det vil si å være student mer generelt. Fadderuka er med det stedet man lærer å være student, sentral for etableringen av et fellesskap, men samtidig problematisk gjennom måten studentfellesskapet forutsetter alkohol som sosial ingrediens.
dc.description.abstractIn this qualitative study the aim is to explore how the Norwegian introduction week, fadderuka, can be understood as a mechanism for social integration of first-year students at NTNU in Trondheim. My work builds on an interactionist, phenomenological and interpretive approach, where the goal is to examine how practices in the period are established, maintained and experienced by the students taking part in it. The data for my research is generated through 14 qualitative in-depth interviews, equally distributed between experienced students and first-year students. I am here seeking a greater level of understanding of (1) the importance rituals have for community in the introduction week, (2) the delivery of knowledge between experienced and un-experienced students, and (3) the introduction weeks´ role in the initiation of student life in general. Working with my master thesis I identify how the students’ introduction week are characterized by an intensive socialization and intense formation of community, where it is crucial to participate from the first day to be fully included. My sociological analysis is structured in four main themes: (1) Introduction week as a crash course in student life, (2) group formation – constitution and development, (3) Alcohol culture in student life – partying and peer drinking pressure, and (4) mechanisms of inclusion and exclusion in introduction week. In my analysis I develop the concept of student competence to discuss how students throughout introduction week are delivered knowledge and experiences from second-year students, contrasting the general study competence required to access university. In backdrop of my concept the introduction week is not only 14 days of partying, but a location where student community is established, learning how to become a student. Simultaneous as NTNU is dependent of the introduction week for students´ integration at university, I also find an ambivalence associated to the period. In the delivery of student competence between experienced and first-year students, it exits a number of interaction rituals which both are able to strengthen and weaken the community among participants of introduction week. As key for the ritualized community I identifies how alcohol is functioning as a social ingredient, making me able to problematize how students throughout introduction week are raised in a party culture with negative consequences. I therefore conclude, by arguing in the concluding reflection, that introduction week can be understood as a miniature version of student life in general, representing how it is to live as a student. Fadderuka is therefore a location where you learn how to become a student, essential for establishing new student communities, but also problematic in the way that it requires alcohol as a social ingredient.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFadderukas fulle fellesskap
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record