dc.contributor.advisor | Hovden, Jorid | |
dc.contributor.author | Sverdrup, Simen Vik | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:30:00Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:30:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:54524115:14959751 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2784446 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien har vært å anvende et økologisk og holistisk perspektiv på
utviklingsarbeidet i et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball. Studiet har blitt gjennomført
som en casestudie, med observasjon og intervju, over en periode på tre uker våren 2020.
Målet for studiet var å belyse faktorer som påvirker hvordan man lykkes med å skape et godt
utviklingsmiljø for spillere på aldersbestemte lag, slik at de kan utvikle seg til å bli
elitespillere. Det har medført å studere hvilke faktorer som har vært sentrale for å muliggjøre
et eliteserielag, som i stor grad er basert på egenutviklede spillere. Tidligere forskning på
talentutvikling har i stor grad vært fokusert på hvem som er født talentfull, eller hvordan
målrettet trening skaper eliteutøvere. Det holistisk økologiske perspektivet fokuserer på alle
bestanddelene som påvirker utviklingen, og hvordan samspillet mellom disse tilrettelegger for
et godt utviklingsmiljø (Henriksen, 2010).
Hovedfunnene i denne studien har vist at miljøet i Haslum G18 er preget av høy treningsiver,
og tette bånd mellom de ulike lagene i klubben. Spillerne tar ansvar for egen og hverandres
utvikling, og trenerne har høy kompetanse. Trenerne blir oppfattet som viktige, ved å
tilrettelegge for et prestasjonsorientert miljø, og i samarbeidet med skole og A-laget. Det gis
muligheter for å hospitere mellom lagene i klubben, og spillerne har mange kamparenaer med
ulikt nivå, slik at alle får godt tilrettelagt kamptilbud. Det eksisterer en sterk vinnermentalitet i
klubben, og samtidig en vedvarende holdning om at klubben skal prioritere utviklingen av
yngre spillere til A-laget. Samarbeidet med Norges Toppidrettsgymnas (NTG) gjør at mange
har mulighet for god prestasjonsutvikling også på dagtid.
Ettersom trenerne er ilagt mye ansvar kommer det fram at den økonomiske prioriteringen i
klubben kan bidra til manglende kontinuitet på trenersiden. Samtidig trekkes det fram at
utviklingen av mentale ferdigheter og individuell ferdighetsutvikling ikke er satt i system.
Den totale effekten av de positive sidene medfører likevel at klubben har signert mange
egenutviklede spillere til A-laget, og har flere spillere på yngre lands- og regionslag. | |
dc.description.abstract | The aim of this research has been to study the development in a successful talent development
environment in Norwegian handball, using a holistic ecological approach. The study was
conducted as a case study, with observations and interviews, over a period of three weeks
during the spring of 2020. The aim of the study was to elucidate factors that influence how to
succeed in creating a good development environment for players on age-specific teams, so
that they can develop into elite players. This had led to the study of factors that have been
central to enabling an elite series team, which is largely based on self-developed players.
Previous research on talent development has largely focused on who is born talented, or how
targeted training creates elite athletes. The holistic ecological perspective focuses on all the
components that facilitates a good development environment (Henriksen, 2010).
The main findings of this study have shown that the environment surrounding the team is
characterized by high levels of exercise and close ties between the various teams in the club.
The players take responsibility for their own and each other’s development, and the coaches
are seen as having high competence. The coaches are perceived as important, by facilitating
an environment that focus on performances, rather than results, and in facilitating the
collaboration with the school and the elite team. Opportunities are offered for the best players
to play with the elite team, and the players have many different levels of match training.
There is a strong winning mentality in the club, and at the same time there is a persistent
attitude that the club should prioritize the development of younger players in the club. The
collaboration with the Norwegian School of Elite Sports (NTG) means that many players have
the opportunity for good performance development during the day.
As the coaches are given a lot of responsibility, it becomes clear that the financial priority of
the club can contribute to lack of continuity in competence amongst their coaches. At the
same time, it is pointed out that the development of mental skills and individual skills is not
systemized. However, the overall effect of the positive sides means that the club has signed
many self-developed players to the elite team and has several players on younger national and
regional teams. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Laget alle vil slå! - En casestudie av et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball | |
dc.type | Master thesis | |