Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovden, Jorid
dc.contributor.authorSverdrup, Simen Vik
dc.date.accessioned2021-09-28T17:30:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:30:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524115:14959751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784446
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å anvende et økologisk og holistisk perspektiv på utviklingsarbeidet i et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball. Studiet har blitt gjennomført som en casestudie, med observasjon og intervju, over en periode på tre uker våren 2020. Målet for studiet var å belyse faktorer som påvirker hvordan man lykkes med å skape et godt utviklingsmiljø for spillere på aldersbestemte lag, slik at de kan utvikle seg til å bli elitespillere. Det har medført å studere hvilke faktorer som har vært sentrale for å muliggjøre et eliteserielag, som i stor grad er basert på egenutviklede spillere. Tidligere forskning på talentutvikling har i stor grad vært fokusert på hvem som er født talentfull, eller hvordan målrettet trening skaper eliteutøvere. Det holistisk økologiske perspektivet fokuserer på alle bestanddelene som påvirker utviklingen, og hvordan samspillet mellom disse tilrettelegger for et godt utviklingsmiljø (Henriksen, 2010). Hovedfunnene i denne studien har vist at miljøet i Haslum G18 er preget av høy treningsiver, og tette bånd mellom de ulike lagene i klubben. Spillerne tar ansvar for egen og hverandres utvikling, og trenerne har høy kompetanse. Trenerne blir oppfattet som viktige, ved å tilrettelegge for et prestasjonsorientert miljø, og i samarbeidet med skole og A-laget. Det gis muligheter for å hospitere mellom lagene i klubben, og spillerne har mange kamparenaer med ulikt nivå, slik at alle får godt tilrettelagt kamptilbud. Det eksisterer en sterk vinnermentalitet i klubben, og samtidig en vedvarende holdning om at klubben skal prioritere utviklingen av yngre spillere til A-laget. Samarbeidet med Norges Toppidrettsgymnas (NTG) gjør at mange har mulighet for god prestasjonsutvikling også på dagtid. Ettersom trenerne er ilagt mye ansvar kommer det fram at den økonomiske prioriteringen i klubben kan bidra til manglende kontinuitet på trenersiden. Samtidig trekkes det fram at utviklingen av mentale ferdigheter og individuell ferdighetsutvikling ikke er satt i system. Den totale effekten av de positive sidene medfører likevel at klubben har signert mange egenutviklede spillere til A-laget, og har flere spillere på yngre lands- og regionslag.
dc.description.abstractThe aim of this research has been to study the development in a successful talent development environment in Norwegian handball, using a holistic ecological approach. The study was conducted as a case study, with observations and interviews, over a period of three weeks during the spring of 2020. The aim of the study was to elucidate factors that influence how to succeed in creating a good development environment for players on age-specific teams, so that they can develop into elite players. This had led to the study of factors that have been central to enabling an elite series team, which is largely based on self-developed players. Previous research on talent development has largely focused on who is born talented, or how targeted training creates elite athletes. The holistic ecological perspective focuses on all the components that facilitates a good development environment (Henriksen, 2010). The main findings of this study have shown that the environment surrounding the team is characterized by high levels of exercise and close ties between the various teams in the club. The players take responsibility for their own and each other’s development, and the coaches are seen as having high competence. The coaches are perceived as important, by facilitating an environment that focus on performances, rather than results, and in facilitating the collaboration with the school and the elite team. Opportunities are offered for the best players to play with the elite team, and the players have many different levels of match training. There is a strong winning mentality in the club, and at the same time there is a persistent attitude that the club should prioritize the development of younger players in the club. The collaboration with the Norwegian School of Elite Sports (NTG) means that many players have the opportunity for good performance development during the day. As the coaches are given a lot of responsibility, it becomes clear that the financial priority of the club can contribute to lack of continuity in competence amongst their coaches. At the same time, it is pointed out that the development of mental skills and individual skills is not systemized. However, the overall effect of the positive sides means that the club has signed many self-developed players to the elite team and has several players on younger national and regional teams.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLaget alle vil slå! - En casestudie av et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel