Laget alle vil slå! - En casestudie av et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784446Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å anvende et økologisk og holistisk perspektiv påutviklingsarbeidet i et suksessfullt utviklingsmiljø i håndball. Studiet har blitt gjennomførtsom en casestudie, med observasjon og intervju, over en periode på tre uker våren 2020.Målet for studiet var å belyse faktorer som påvirker hvordan man lykkes med å skape et godtutviklingsmiljø for spillere på aldersbestemte lag, slik at de kan utvikle seg til å blielitespillere. Det har medført å studere hvilke faktorer som har vært sentrale for å muliggjøreet eliteserielag, som i stor grad er basert på egenutviklede spillere. Tidligere forskning påtalentutvikling har i stor grad vært fokusert på hvem som er født talentfull, eller hvordanmålrettet trening skaper eliteutøvere. Det holistisk økologiske perspektivet fokuserer på allebestanddelene som påvirker utviklingen, og hvordan samspillet mellom disse tilrettelegger foret godt utviklingsmiljø (Henriksen, 2010).
Hovedfunnene i denne studien har vist at miljøet i Haslum G18 er preget av høy treningsiver,og tette bånd mellom de ulike lagene i klubben. Spillerne tar ansvar for egen og hverandresutvikling, og trenerne har høy kompetanse. Trenerne blir oppfattet som viktige, ved åtilrettelegge for et prestasjonsorientert miljø, og i samarbeidet med skole og A-laget. Det gismuligheter for å hospitere mellom lagene i klubben, og spillerne har mange kamparenaer medulikt nivå, slik at alle får godt tilrettelagt kamptilbud. Det eksisterer en sterk vinnermentalitet iklubben, og samtidig en vedvarende holdning om at klubben skal prioritere utviklingen avyngre spillere til A-laget. Samarbeidet med Norges Toppidrettsgymnas (NTG) gjør at mangehar mulighet for god prestasjonsutvikling også på dagtid.
Ettersom trenerne er ilagt mye ansvar kommer det fram at den økonomiske prioriteringen iklubben kan bidra til manglende kontinuitet på trenersiden. Samtidig trekkes det fram atutviklingen av mentale ferdigheter og individuell ferdighetsutvikling ikke er satt i system.Den totale effekten av de positive sidene medfører likevel at klubben har signert mangeegenutviklede spillere til A-laget, og har flere spillere på yngre lands- og regionslag. The aim of this research has been to study the development in a successful talent developmentenvironment in Norwegian handball, using a holistic ecological approach. The study wasconducted as a case study, with observations and interviews, over a period of three weeksduring the spring of 2020. The aim of the study was to elucidate factors that influence how tosucceed in creating a good development environment for players on age-specific teams, sothat they can develop into elite players. This had led to the study of factors that have beencentral to enabling an elite series team, which is largely based on self-developed players.Previous research on talent development has largely focused on who is born talented, or howtargeted training creates elite athletes. The holistic ecological perspective focuses on all thecomponents that facilitates a good development environment (Henriksen, 2010).
The main findings of this study have shown that the environment surrounding the team ischaracterized by high levels of exercise and close ties between the various teams in the club.The players take responsibility for their own and each other’s development, and the coachesare seen as having high competence. The coaches are perceived as important, by facilitatingan environment that focus on performances, rather than results, and in facilitating thecollaboration with the school and the elite team. Opportunities are offered for the best playersto play with the elite team, and the players have many different levels of match training.There is a strong winning mentality in the club, and at the same time there is a persistentattitude that the club should prioritize the development of younger players in the club. Thecollaboration with the Norwegian School of Elite Sports (NTG) means that many players havethe opportunity for good performance development during the day.
As the coaches are given a lot of responsibility, it becomes clear that the financial priority ofthe club can contribute to lack of continuity in competence amongst their coaches. At thesame time, it is pointed out that the development of mental skills and individual skills is notsystemized. However, the overall effect of the positive sides means that the club has signedmany self-developed players to the elite team and has several players on younger national andregional teams.