Tjenesteyteres tilnærming til utviklingshemming og seksualitet
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1155]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Mennesker med utviklingshemming har de samme grunnleggende rettighetene til seksuell helse som andre. I tillegg har de fleste i denne gruppen interesse for seksualitet og ønsker mer kunnskap om temaet. Likevel viser forskning at tjenesteytere for personer med utviklingshemming har lite kunnskap om hvordan man skal håndtere ulike situasjoner knyttet til utviklingshemming og seksualitet. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan tjenesteytere forholder seg til temaet utviklingshemming og seksualitet. Metode: I denne oppgaven har litteraturstudie blitt brukt som metode. Fem ulike forskningsartikler danner grunnlaget for en diskusjon og konklusjon. Resultat: Basert på de utvalgte vitenskapelige artiklene ble det identifisert tre ulike tema med deltema: 1. Seksualitet hos personer med utviklingshemming - Opplevelsen av seksualitet hos tjenestemottakere - Utfordringer knyttet til seksualitet2. Tjenesteyteres tilnærming - Tjenesteyteres holdninger - Tjenesteyteres roller- Håndtering av seksualitet og tjenestemottakere ved enheter3. Behov for kompetanse hos tjenesteytere og tjenestemottaker- Tjenestemottakeres ønske og behov for kunnskap - Tjenesteyteres behov for økt kompetanseKonklusjon: Basert på artiklene kan en konkludere med at det er et gap mellom tjenestemottakers ønsker og tjenesteyteres kompetanse når det kommer til seksualitet. Tjenestemottakerne i artiklene hadde et ønske om å lære mer om temaet. Artiklene viser at det er hensiktsmessig for tjenesteytere og tjenestemottakere å få mer kunnskap om seksualitet. Ifølge artiklene har mange tjenesteytere uklare roller når det kommer til håndtering at utviklingshemming og seksualitet, i tillegg til at enkelte har negative holdninger til temaet. Økt kompetanse blant tjenesteytere kan gi bedre holdninger og økt forståelse for temaet. I tillegg kan økt kompetanse hos tjenesteytere føre til bedre tilrettelegging slik at denne gruppen skal få ivaretatt sine rettigheter til seksuell helse. Nøkkelord: utviklingshemming, seksualitet, tjenesteytere, kunnskapAntall ord: 6658 SummaryBackground: People with learning disabilities have the same human rights to sexual health as the rest of the population. I addition, most people with a learning disability are interested in sexuality and want to learn more about the topic. However, research suggests that support workers for this group lack knowledge on how to deal with situations regarding learning disability and sexuality. Purpose: The purpose of this text is to investigate support workers’ approach to the topic “sexuality and learning disabilities”. Method: The method used in this study is “literature review”. Five scientific studies will form the basis for a discussion and a conclusion to answer the thesis statement. Result: Based on the five articles, three main topics emerged:1. Sexuality of people with a learning disability- The experience of sexuality among people with a learning disability. - Issues regarding sexuality 2. Support workers’ approach- Attitudes among support workers- Roles among support workers3. The need for education among support workers and people with a learning disability- Desires and need for education for people with a learning disability- Increased knowledge for support workersConclusion: Based on the articles, one can conclude that there is a gap between the desires of people with learning disabilities and the knowledge regarding sexuality among support workers. The support workers in the articles yearned to learn more about sexuality. The articles shows that increased knowledge on sexuality among support workers and people with learning disabilities would be beneficial. According to the articles, many support workers have unclear roles regarding approaching this topic, in addition to negative attitudes. Increased knowledge to support workers can lead to more positive attitudes and understanding of the subject. Additionally, this can lead to more suitable facilitation to protect the rights to sexual health for people with learning disabilities. Keywords: Learning disabilities, sexuality, support workers, knowledgeNumber of words: 6658