dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn: Muskeldystrofi kjennetegnes som degenerative sykdommer som medfører tap av muskelmasse, og kunnskapen om muskeldystrofi er mangelfull. Muskeldystrofi medfører redusert fysisk funksjon, og utfordringer i hverdagsaktiviteter fra barnets tre års alder. Tidligere forskning viser til at deltakelse i lek og fritidsaktiviteter medfører helsefordeler både sosialt, fysisk og psykologisk. Av denne grunn kan det anses som relevant at barn med muskeldystrofi deltar i aktiviteter på lik linje som jevnaldrende, og ikke begrenses av diagnosen.
Formål: Formålet er å undersøke hvordan ulike faktorer kan påvirke barn med muskeldystrofi sin deltakelse i fritidsaktivitet og lek, og belyse disse gjennom ergoterapeutisk aktivitetsperspektiv. Person-Environment-Occupation Model (PEO) benyttes for å belyse sammenhenger og de anvendte faktorenes gjensidige påvirkning på hverandre.
Metode: Denne besvarelsen benytter litteratursøk som metode, og Scoping Review benyttes for å innhente informasjon. Det tas inspirasjon fra Malteruds tekstkondensering med en deduktiv tilnærming for å analysere og innhente informasjon fra anvendte forskningsartikler.
Funn: Funnene viser til at barn med muskeldystrofi sin deltakelse i lek og fritidsaktiviteter reduseres med økende alder. Det vises til at lek og fritidsaktivitet er viktige arenaer for disse barna og deres utvikling. Personlige faktorer og sosiale omgivelsesfaktorer har påvirkning på barnas deltakelse i lek og fritidsaktivitet. Fysisk funksjon, sosiale ferdigheter, familie og skole kan både fremme og begrense barnas deltakelse.
Konklusjon: Denne besvarelsen legger fram hvilke personlige faktorer og sosiale omgivelsesfaktorer som påvirker barn i 6-12 års alder med muskeldystrofi sin deltakelse i lek og fritidsaktiviteter. Resultatene viser til at barn med muskeldystrofi sin deltakelse i fritidsaktiviteter og lek påvirkes av personlige faktorer og sosiale omgivelsesfaktorer.
Nøkkelord: Barn, muskeldystrofi, faktorer, deltakelse, fritidsaktivitet og lek | |