Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTetlie, Trine Eik-Nes
dc.contributor.authorFredriksen, Henrik Skålvik
dc.contributor.authorLervåg, John Martin Kjølstad
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:30Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84891996
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783252
dc.description.abstractTittel: Hvordan kan familiebaserte tiltak være med på å redusere inaktivitet hos barn med fedme? Formål: Det finnes en sammenheng mellom inaktivitet og barn med fedme, der barna bruker mer tid på stillesittende aktiviteter enn tidligere. Familien, spesielt foreldre, har vist seg å spille en nøkkelrolle i behandlingstiltak for barn med fedme. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan tiltak som omhandler hele familien, kan være med på å redusere inaktivitet hos barn med fedme. Problemstilling: Hvordan kan familiebaserte tiltak være med på å redusere inaktivitet hos barn med fedme? Metode: Det ble gjennomført en systematisk litteraturstudie med forskningsmetoden scoping review. Vi har innhentet litteratur fra ulike søkemotorer og databaser som omhandlet barn, fedme, familiebasert og inaktivitet. Vår utvalgte empiri er i form av kvalitative og kvantitative data. Vi analyserte vårt utvalgte materiell ved hjelp av tekstkondensering. Resultat: Studien fremstiller foreldres vaner, stigma og sammenligning, lekbasert aktivitet og kunnskap som viktige faktorer for å redusere inaktivitet hos barn med fedme. Konklusjon: Inaktivitet hos barn med fedme preges av hvilke vaner foreldre innehar. Foreldres motivasjon og vilje til å adoptere en sunn livsstil kan være med på å påvirke inaktivitet hos barn med fedme. Trygge omgivelser tyder på å spille en sentral rolle i reduksjon av inaktivitet. Et miljø fri fra stigmatisering og sammenligning, kan gi barn med fedme muligheten til å være dem selv. Lekbasert aktivitet kan virke inn på inaktivitet ettersom det kan være med på å utvide barnas aktivitetsrepertoar. I forhold til kunnskap om aktivitet kan både foreldre og barn innlære en bedre forståelse rundt dette og hvordan det kan implementeres i hverdagen.
dc.description.abstractTitle: How can familybased interventions reduce inactivity in obese children? Objective: There is a connection between inactivity and obese children, where children spend more time on sedentary activities than before. The family, especially the parents, are shown to play a key role in the treatment process of obese children. The aim of this study was to investigate whether interventions that include the family as an entirety, can help reduce inactivity in obese children. Topic question: How can familybased interventions reduce inactivity in obese children? Method: A systematic search method were used alongside the sciencemethod scoping review. We have collected literature from numerous search engines that compiled studies of children, obesity, familybased and inactivity. Our chosen data includes both qualitative and quantitative studies. We analyzed our chosen data with the help of textcondensation. Results: The results perpetuate the habits of parents, stigmatization and comparison, playful activities and knowledge as important factors that can reduce inactivity in obese children. Conclusion: Inactivity in obese children can be affected by habits that their parents inhabit. Parent’s motivation and willpower to adopt a healthy lifestyle can contribute to inactivity in obese children. Safe environment can play a crucial part in the reduction of inactivity. An environment that is absent from stigmatization and comparison, can give obese children the opportunity to be themselves. Playful activities can affect inactivity as it can expand the child’s skillset. In terms of knowledge about activity, both parents and their children can acquire a better understanding about this and how it can be implemented in everyday life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFamiliebaserte tiltak hos barn med fedme
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel