Kreativ aktivitet og voksne med psykisk lidelse
Abstract
Bakgrunnsinformasjon: Folkehelseinstituttet anslår at mellom 30-50% vil oppleve en psykisk lidelse, og at man kan forebygge det ved å fremme livskvalitet. Hensikten med litteraturstudiet er å se på sammenhengen mellom kreative aktiviteter, psykiske lidelser og livskvalitet. Dette vil belyses av funn fra vitenskapelige artikler, samt teoretiske perspektiv ved Doing, Being, Becoming, Belonging (DBBB), aktivitetsidentitet og flyt. Metode: Litteraturstudien følger IMRoD-modellens struktur med innflytelse av scoping review. Metoden består av litteratursøk, datainnsamling, inklusjons- og eksklusjonskriterier og analyse av artikler. Ved å benytte tekstkondensering for å analysere og strukturere funnene identifiserte vi tre hovedtema med påfølgende undertema. Temaene legger videre struktur for oppgaven. Resultat: Resultatet baserer seg på funn fra fem vitenskapelige artikler. Funnene er delt inn i følgende tema: sosial tilhørighet i gruppeaktivitet, personlig vekst og tilegne seg nye ferdigheter. Resultatet viser til hvordan kreative aktiviteter er med på å øke sosiale ferdigheter, selvtillit og egenverd, gi ny identitet, mestring, skape rutine og struktur og fremtidsrettet tenkning hos voksne med psykiske lidelser. Det viser også til en sammenheng mellom antall timer brukt i kreative aktiviteter og økt livskvalitet. Konklusjon: Kreative aktiviteter bidrar til økt sosiale ferdigheter, selvtillit, mestring, identitet og mulighet for å skape rutine og struktur samt gi håp og en fremtidsrettet tenkning. Dette vil være med på å øke livskvalitet hos mennesker med psykiske lidelser.Nøkkelord: Kreativ aktivitet, psykisk lidelse, livskvalitet, voksne