dc.description.abstract | Bakgrunnsinformasjon:
Mennesker som lever med kognitive svekkelser kan ha store utfordringer knyttet til hverdagsaktivitet. Det å kunne delta i hverdagsaktiviteter og med personer man ønsker er viktig for livskvaliteten. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan voksne med kognitive svekkelser etter hjerneslag mestrer hverdagsaktiviteter. Vi ønsker å se på dette ved bruk av aktivitetsperspektivene Model of Human Occupation, aktivitetsidentitet og aktivitetsbalanse.
Metode:
I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i IMRaD-modellen og scoping review. Søkeprosessen innebærer datainnsamling samt inklusjons- og ekslusjonskriterier. Denne prosessen gjorde at fem relevante vitenskapelige artikler ble funnet. Videre ble en analyse av de utvalgte artiklene benyttet. Ut fra analysen sorterte vi funnene i ulike kategorier som var gjentakende i de utvalgte artiklene. Kategoriene ble videre brukt ved fremlegging av resultatet.
Resultat:
Funnene fra de fem utvalgte artiklene ble delt inn i tre ulike kodegrupper: innhold i hverdagen, mestring av hverdagsaktiviteter og fellesskap. Resultatet fra disse artiklene viste at de fleste hadde mål om å mestre hverdagen slik de gjorde før slaget. Planlegging og prioritering var de mest brukte mestringsstrategiene. Riktig bruk av disse mestringsstrategiene kan føre til økt deltakelse i hverdagsaktiviteter. Ved mangel på arbeid opplevde individene tap av mening i hverdagslivet. Derfor var det viktig å finne nye aktiviteter som kunne gi tilsvarende mening som arbeid gjorde før hjerneslaget.
Konklusjon:
Kognitive svekkelser etter hjerneslag kan utarte seg ulikt. Derfor må mestringsstrategiene være tilpasset hvert enkelt individ. Riktig planlegging og prioritering av aktiviteter kan gi en økt mestring i hverdagsaktiviteter hos personer med kognitive svekkelser etter hjerneslag. Hvis man ikke mestrer en hverdagsaktivitet som er meningsfull, vil det være viktig å finne en erstatning. Derfor er det nødvendig å se på hvilke aktiviteter som er meningsfulle for hvert enkelt individ.
Nøkkelord: Kognitiv svekkelse, hverdagsaktiviteter, hjerneslag, mestring. | |