Show simple item record

dc.contributor.advisorSkar, Reidun.
dc.contributor.authorHarstad, Iren.
dc.contributor.authorSkjong Haglind, Stine.
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:17Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84892030
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783244
dc.description.abstractBakgrunnsinformasjon: Mennesker som lever med kognitive svekkelser kan ha store utfordringer knyttet til hverdagsaktivitet. Det å kunne delta i hverdagsaktiviteter og med personer man ønsker er viktig for livskvaliteten. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan voksne med kognitive svekkelser etter hjerneslag mestrer hverdagsaktiviteter. Vi ønsker å se på dette ved bruk av aktivitetsperspektivene Model of Human Occupation, aktivitetsidentitet og aktivitetsbalanse. Metode: I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i IMRaD-modellen og scoping review. Søkeprosessen innebærer datainnsamling samt inklusjons- og ekslusjonskriterier. Denne prosessen gjorde at fem relevante vitenskapelige artikler ble funnet. Videre ble en analyse av de utvalgte artiklene benyttet. Ut fra analysen sorterte vi funnene i ulike kategorier som var gjentakende i de utvalgte artiklene. Kategoriene ble videre brukt ved fremlegging av resultatet. Resultat: Funnene fra de fem utvalgte artiklene ble delt inn i tre ulike kodegrupper: innhold i hverdagen, mestring av hverdagsaktiviteter og fellesskap. Resultatet fra disse artiklene viste at de fleste hadde mål om å mestre hverdagen slik de gjorde før slaget. Planlegging og prioritering var de mest brukte mestringsstrategiene. Riktig bruk av disse mestringsstrategiene kan føre til økt deltakelse i hverdagsaktiviteter. Ved mangel på arbeid opplevde individene tap av mening i hverdagslivet. Derfor var det viktig å finne nye aktiviteter som kunne gi tilsvarende mening som arbeid gjorde før hjerneslaget. Konklusjon: Kognitive svekkelser etter hjerneslag kan utarte seg ulikt. Derfor må mestringsstrategiene være tilpasset hvert enkelt individ. Riktig planlegging og prioritering av aktiviteter kan gi en økt mestring i hverdagsaktiviteter hos personer med kognitive svekkelser etter hjerneslag. Hvis man ikke mestrer en hverdagsaktivitet som er meningsfull, vil det være viktig å finne en erstatning. Derfor er det nødvendig å se på hvilke aktiviteter som er meningsfulle for hvert enkelt individ. Nøkkelord: Kognitiv svekkelse, hverdagsaktiviteter, hjerneslag, mestring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKognitive svekkelser etter hjerneslag og mestring av hverdagsaktiviteter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record