Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarstensen, Tove
dc.contributor.authorLøvås, Johannes Hoon
dc.contributor.authorLillevold, Elena
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:01Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84891969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783232
dc.description.abstractAbstrakt Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å få innsikt i ungdoms syn på fritidsaktiviteter og rusmidler, samt en dypere forståelse i hvordan en ergoterapeut kan bruke disse fritidsaktivitetene til å forebygge ungdoms bruk av rusmidler. Metode: Besvarelsen er inspirert av scoping review, og følger IMRoD-modellen. Her ble litteratursøk i ulike databaser anvendt for å skape en oversikt over eksisterende, relevante studier innen temaet. Tilslutt ble funn fra de mest relevante studiene trukket ut, og brukt for å besvare vår problemstilling. Resultat: Det analyserte produktet fra de seks utvalgte forskningsartiklene har bygd opp vårt resultat. Faktorene meningsfullhet, psykisk velvære og relasjoner har lagt grunnlaget for hva ungdommer ser etter i fritidsaktiviteter, og ved mangelen på disse faktorene vender flere ungdommer til bruken av rusmidler. Konklusjon: Deltagelse i fritidsaktiviteter virker til å forebygge mot ungdoms bruk av rusmidler, når ungdom ofte bruker rusmidler for å skape en følelse av meningsfullhet, skape relasjoner, og psykisk velvære. En ergoterapeut kan hjelpe ungdommer å finne fritidsaktiviteter som er meningsfulle for den enkelte, hvor man kan skape relasjoner og oppnå psykisk velvære, slik at ungdom slipper å ty til bruken av rusmidler for å oppnå disse behovene. Nøkkelord: Ungdom, Ungdomstid, Fritidsaktiviteter, Rusbruk, Ergoterapi.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan deltagelse i fritidsaktiviteter påvirke ungdoms bruk av rusmidler?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel